Anmeldelser, cd-klassisk

Gode og geniale fortolkninger af klassisk musik

En ung franskmand spiller fremragende, men en ældre russer er i kontakt med evigheden.

Anmeldelser, cd-klassisk

Hvad gør nogle fortolkere gode – og andre fantastiske?

Den unge franskmand Bertrand Chamayou duperede, da han for fem år siden spillede tre timers tour de force-koncert på Louisiana. Som forberedelse til en tur rundt i Europa og en afsluttende indspilning afleverede han hele Liszts omfattende klaverkompendium ’Années de Pèlerinage’, og Politikens anmelder Henrik Friis noterede sig nuancerne og slagkraften.

Senest har Bertrand Chamayou, der i mellemtiden også har været her som solist med DR SymfoniOrkestret, kastet sig over en ny stor mundfuld. Ravels franske lækkerier for klaver lægger sig i Chamayous indspilning til den kølige side, og selv om den nu 34-årige franskmand kalder sit nye dobbeltalbum for ’Complete Works’, er det hans eget udvalg, der er tale om. Men hold fast, hvor han mestrer denne teknisk krævende musik.

Tråden fra Liszt og hans ’Springvandene ved Villa d’Este’ er klar i ’Jeux d’eau’, hvor Chamayou tager bad i fontænernes kølige støvregn. Samlingen ’Miroirs’ præges af imponerende balance og dybde i den raffinerede musik, og der er stram spænding i det spanske indslag, ’Alborada del gracioso’. Hvor Ravel bliver klassisk og arkaiserende, formår Chamayou at holde fast i sanseligheden og elegancen, som hører til det essentielle hos Ravel, og hans version af den kendte ’Pavane for en afdød prinsesse’ befries for klicheer. En rolig, værdig ’Sonatine’ og en præcis og skarp eksekvering af slutsatsen fra Ravels notorisk uspillelige ’Gaspard de la nuit’ fæstner musikken til jorden med barduner, og i konkurrence med indspilninger af blandt andre hans flashy landsmand Jean-Yves Thibaudet virker Chamayou nærmest kompakt i sin opfattelse af musikken.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU