Joe Lovano har før været i Danmark med sin hyldest til jazzen. Tilbage i 2010 spillede han eksempelvis med DR Bigband i Koncerthuset.
Arkivfoto: Morten Langkilde

Joe Lovano har før været i Danmark med sin hyldest til jazzen. Tilbage i 2010 spillede han eksempelvis med DR Bigband i Koncerthuset.

Copenhagen Jazz Festival

Coltrane blev hyldet under (alt for) åben himmel til jazzet topmøde

Desværre var lyden ikke optimal, da amerikanske Saxophone Summit mødte publikum mellem træerne i Haveselskabets Have.

Copenhagen Jazz Festival

Det er et projekt, de har haft kørende, siden årtusindet begyndte, og det har haft enorm power.

Sammen med først den nu afdøde kollega Michael Brecker og derefter John Coltranes søn Ravi Coltrane har tenorgiganten Joe Lovano og hans amerikanske mesterkollega på sopransaxen Dave Liebman mødtes, turneret, spillet koncerter og indspillet under det flotte navn Saxofontopmødet. Eller, på amerikansk: Saxophone Summit.

Det er et projekt, der helt naturligt er vokset op i skyggen af giganten Coltrane, og også lørdag under jazzfestivalen mærkede man hans enorme indflydelse.

Coltrane kunne, som Liebman bemærkede, have stået lyslevende foran os, hvis ellers han var blevet 90 år gammel.

Som sagerne står, er det imidlertid 50 år siden, en af jazzhistoriens allerstørste forlod planeten, og topmødet tog Coltranes sene, spirituelle periode som sit inspiratoriske udgangspunkt. På deres album ’Visitation’, der kom for tre år siden, dyrkede topmødedeltagerne den frie, åbne coltrane’ske tilgang, som også prægede koncerten i Haveselskabets Have.

Nummeret ’Visitation’ af Lovano var på programmet, og i Liebmans ’Partition’ gik Lovano i morsom dialog med, hvad der vist nok var en rappende and på den anden side af hegnet. Men kombinationen af et band, der var gået direkte på uden lydprøve, og en eksperimenterende og frit udfoldet musik med komplekse soloer og improvisation i flere lag var ikke optimal.

Hørt fra min plads midt i klyngen af opstillede stole manglede udtrykket intensitet og klarhed. At den formidable Phil Markowitz spillede på noget så luksuriøst som et Fazioli-flygel, var svært at høre, og 82-årige Cecil McBees anstrengelser på kontrabassen lød lidt for meget som dumpe klask, mens Billy Hart ved trommerne arbejdede for sagen.

Topmødet tog Coltranes sene, spirituelle periode som sit inspiratoriske udgangspunkt

Klarest stod blæserne med den noget yngre altsaxofonist Greg Osby som tredje mand i frontlinjen, og i den sidste halve time af den halvanden time lange koncert løftede det musikalske sig med blandt andet et flot saxofonkor med dybe dronetoner.

På scenen som inviteret gæst var i mellemtiden kommet endnu en amerikansk tenorsaxofonist, George Garzone, og nu gik turen fra en rigt harmoniseret version af Coltranes ’India’ kombineret med hans ’Seraphic Light’ tilsat eksotisk fløjtespil fra Liebman og Lovano til afslutningen ’Peace on Earth’.

I dag mandag er det netop 50-års dagen for Coltranes død, og man kunne ikke have valgt bedre musikere til at markere det lørdag aften under festivalen. Blot var det en skam, at deres ganske krævende udfoldelser ikke fandt sted inden døre, hvor lyden kunne have været bedre justeret, og hvor rappende ænder og kølige aftenvinde ikke havde viftet så meget fokus væk mellem høje træer, som det skete i Haveselskabets smukke have på Frederiksberg.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kend din kommune

    Hvor mange penge bruger din kommune på ældreområdet, til daginstitutioner eller på dit bibliotek?

    Vi har samlet en lang række nøgletal, der fortæller om hvordan pengene i din kommune bliver brugt.

Annonce