Annonce
Annonce
Annonce
Cph:Dox

Poetisk portræt iscenesætter 88-årig ballerina med stor værdighed

Billeder, sprog og musik er bundet forbilledligt sammen i dokumentaren om Elsa Marianne von Rosen.

Politiken synes
Politiken synes
Gem til liste

Spinkel og stadig bedårende yndefuld befinder danseren Elsa Marianne von Rosen sig i et højloftet gammelt værelse, hvortil lyset strømmer gennem store ruder.

På nutidsbillederne af hende har hun passeret de 87 år og har også (i 2005) måttet sige farvel til sit livs første og sidste store kærlighed – dansen. Men der er indforståethed og afklaring i de store øjnes rolige blik, man som publikum møder nogle gange undervejs i Maja Friis’ rolige, afbalancerede portræt af danseikonet.

LÆS OGSÅLyden bliver hædret på CPH:DOX med ny pris

Billederne er sort-hvide, og det gælder både rekonstruerede dansescener fra hendes lange karriere og et rigt udvalg af fotos fra især hendes sceniske liv.

Den klassiske musik komponeret af Martin Dirkov spilles med melankoli på strenge, og også den svenske skuespillerinde Stina Ekblads indtaling af Elsa Marianne von Rosens enkelt udtrykte refleksioner fra barndom til alderdom har en kende vemod over sig. Men poetisk er frem for alt, hvad denne her films billeder, toner og ord er hele vejen igennem.

Tre i en pas de deux
Der er ingen unødvendig støj fra hverken billed- eller lydsiden, mens nedslag efter nedslag fra Elsa Marianne von Rosens liv følger – afgrænsede af helt simpelt karakteriserende kapiteloverskrifter.

’Den første forelskelse’, ’Jagten’, ’Mødet’ og for eksempel ’Afsked’ hedder enkelte afsnit om denne her kvinde, der er født og opvokset i Sverige og som 9-årig pige i Stockholm forelskede sig i dansen. For livet.

Operaen i Stockholm afviste dog at tage hende som elev, da hun var 13 år og i deres øjne for gammel til at blive ballerina. Men det var, hvad hun ville være. Og efter at have optrådt i varieteer, revyer, som fotomodel og andet fik hun 19 år ung muligheden for at udvikle sit livslange parforhold med dansen på Det Kongelige Teater i København.

LÆS GUIDEDet skal instruktørerne se på CPH:DOX

Hun flyttede til Danmark, og man fornemmer i filmen, at der virkelig var tale om en forelskelse, da hun fandt sammen med danseren Allan Fredericia.

Lige så tydeligt formuleres hendes tilværelses store dilemma: Man kan ikke være tre i en pas de deux, og to elskere havde hun i årene med sin mand. Dansen var den anden.

At danse verden rundt og fortsætte med at udtrykke sig med kroppen som hovedinstrument var, hvad hun valgte.

Dødens uundgåelige triumf
I filmen fornemmes blot det indre drama, det må have været for hende at fravælge den ene kærlighed frem for den anden.

Men få ord og enkle billedmæssige fortolkninger af det smertefulde valg er nok her, fordi Maja Friis i hvert eneste afsnit giver sin vinkling af følelserne i historien plads.

Verbalt køres der ikke rundt i de overvejelser, Elsa Marianne von Rosen må have haft, inden hun til sidst, 46 år gammel, valgte kunsten som den af sine elskere, hun ikke ville skilles fra.

Senere i karrieren fik hun hjerteproblemer og måtte opereres, men hun blev ved med at danse, så længe hun kunne.

78 år gammel var hun på scenen i Østre Gasværks opsætning af ’Dødens triumf’ i 2002. Imponerende? For Elsa Marianne von Rosen måske simpelthen uundgåeligt, fordi hun følte scenen som et kald, så længe kroppen ville være med.

Helstøbt dokumentar
Det ville den så ikke til sidst.

»At blive gammel er en svær kunst«, citeres hun i filmen for at sige. I den siger hun også, at det, hun nu har tilbage af sin livslange pas de deux med dansen som partner, er »fantasi, minde og musikalitet«.

Hvilket nu ikke tilsammen lyder som ringe gaver at stå med. Som 88-årig. Med en helt særegen, kraftfuld udstråling bevaret i den smalle, veltrænede krop.

LÆS OGSÅFestivalgæster foretrækker de danske film

Med ’Ballerina’ har Maja Riis skabt en film, der er helstøbt inden for sin genre og værd at se, selv om man ikke ejer den mindste viden om ballet.

Og Elsa Marianne von Rosen har samtidig fået et portræt, der er en ægte, evig ballerina værdig.

PolitikenPlus
  • Heart of Darkness Republique har udfordret sansernes mester Enrique Vargas til for første gang at skabe et univers, hvor du kan møde din mørke side. Det er en eksklusiv ekspedition for dig ind i mørkets hjerte.

    Pluspris 250 kr. Alm. pris 350 kr. Køb
  • Aarhus Litteraturfestival Prøv det på fransk. Vild med ORD har i år et fransk tema.

    Pluspris fra 45 kr. Alm. pris fra 60 kr. Køb
  • Sympati for Djævelen Nazist? Tysk teater ikon! Mefistomester - om Gustaf Gründgens som finder sig godt til rette og gør karriere under Det Tredje Rige.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 135 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Teater Momentum Få rabat med dit Pluskort på Teatret Momentum i Odense.

    Pluspris 120 kr. Alm. pris 160 kr. Køb