Annonce
Annonce
Musik For abonnenter

Tysk stjerneorkester leverede sublim luksusservering

Berliner Filharmonikerne spillede som en meget dyr og velpudset Mercedes i DR's Koncerthus.

Effekten var fantastisk. György Ligetis spacet-modernistiske orkesterværk ’Atmosphères’ forstummede. Men dirigenten Simon Rattle holdt sin taktstok svævende i endnu et par rolige taktslag ... og så tonede Wagners æteriske ’Lohengrin’-forspil frem af det blå ingenting!

At Berliner Filharmonikerne spillede Ligetis banebrydende mikropolyfoni fra begyndelsen af 1960’erne, så de enkelte instrumentgrupper lød som store, sært brummende insekter, var i sig selv en utrolig oplevelse. Fortolkningen var slet og ret ultimativ.

Men at Simon Rattle havde fanget, hvor sømløs, ja magisk en overgang man kunne lave ved at gå lige fra Ligetis musik, som Kubrick har brugt den i ’Rumrejsen år 2001’, og til Wagners gralsunivers, det var simpelthen sublimt.

Eksklusivt
Berliner Filharmonikerne har ikke spillet en koncert i Danmark siden netop 1960’erne, var det blevet meddelt forud for deres gæstespil i Koncerthuset, og at de kom med et luksusprogram af de mest generøse, man kan forestille sig, havde skruet forventningerne endnu mere op.

Første del af koncerten indfriede dem til fulde. Her stod den på Debussy og Ravel. Sammen med Ligeti og Wagner var det i sig selv en fire rettes menu af de mest eksklusive, man kan tænke sig.

Ligetis klangklynger kommer man aldrig til at høre bedre spillet. Uanset hvor længe man lever.

LÆS OGSÅDirigent for verdens kendteste symfoniorkester: »Jeg var totalt skrækslagen!«

Wagner stod sart, ren og overjordisk, uden svulstighed overhovedet, og af Debussy og Ravel havde Berlinerne valgt nogle af de mest virtuose og vanskelige orkesternoder, der findes.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce