Annonce
Annonce
Musik For abonnenter

Charmerende jazz-talent leverer tynd koncert på dansk grund

Den vestafrikanske guitarist og sanger Lionel Loueke viste kun momentvis dybde på Jazzhouse.

Herhjemme mødte vi den afrikanske guitarist og sanger Lionel Loueke for første gang, da Herbie Hancock i 2007 var i byen under Copenhagen Jazz Festival og gav en gudsjammerlig kedelig koncert.

Lyspunktet var netop Loueke, der underholdt en hel operasal solo med sang og en akustisk guitar præpareret med papirstykker.

Han er en af disse års nye interessante navne inden for afrojazzen. Oprindeligt fra Benin, men i dag bosiddende i USA efter studier i Paris og Boston.

Han er endda Blue Note-artist og har hidtil udgivet to plader, hvor han udforsker sine vestafrikanske rødder i mødet med amerikansk jazztradition. Det gør han i og for sig stadig.

LÆS OGSÅPop tog pusten fra jazzfestivalens hovednavn

Men koncerten lørdag i Jazzhouse markerede også en drejning væk fra det charmerende akustiske univers, som Loueke ellers har opdyrket, og ind i en mere ensidig elektrisk lyd og energi.

Dette demonstreres på hans aktuelle tredje pladeudgivelse, ’Heritage’. Og i Jazzhouse foregik det med en lille muskuløs trio, der ud over ham selv på elektrisk guitar også talte den nigerianske elbassist Michael Olatuja og den amerikanske trommeslager Mark Guiliana.

Aftenens store overraskelse
De bange anelser krøb frem fra skyggerne i jazzhuset allerede i løbet af første nummer, hvor Loueke satte i med vestafrikansk yoruba-sang tilsat harmonizer, så hans stemme blev til et helt kor.

Her var en blød og inciterende side, som vi også kender fra Richard Bona.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce