Annonce
Annonce
Musik For abonnenter

Symfonisk aften i Koncerthuset var ubønhørligt mellemgulvsruskende

DR SymfoniOrkesteret gav Beethoven-koncert med det ultimative program.

Man kunne dårligt ønske sig et flottere program for en symfonisk aften i Koncerthuset.

Først Beethovens ’Eroica’ inden pausen og så Stravinskys ikoniske ’Le sacre du printemps’. Skudt af i utide inden 100-året næste år som en nytårsraket af de helt store.

’Sacre’ er et af den klassiske litteraturs populæreste værker, og oplevet live i salen udløste det monsterapplaus.

LÆS OGSÅGuide: Her er 24 julekoncerter og -forestillinger

Stravinskys på en gang grænseoverskridende primitive og for sin samtid så subtilt avantgardistiske musik vakte historisk skandale ved uropførelsen i 1913.

Musikken er så heftig, at det bare er om at hænge på. Fra begyndelsens urtågede fagotsolo videre over værkets første ubønhørligt mellemgulvsruskende rytmer er det en vild, uhyggelig og fantastisk oplevelse af et meget jordnært mysterium.

Et råt offerbrøl fra Ruslands fjerne oldtid.

Udladningerne og de aggressive rytmer
Stravinskys mesterværk handler nemlig om hedensk russisk magi. Forårsriterne skal sikre frugtbarhed. En udvalgt jomfru skal danse sig til døde. Det kræver et meget stort orkester, og efter alle udladningerne og de aggressive rytmer hører man til sidst hendes sjæl forlade kroppen.

Alt det kan Rafael Frühbeck de Burgos udenad. På sin høje, drejende stol var han maestroen, der havde forberedt det store orkester. Instrumenterne, inklusive et gigantopbud af træ, messing og slagtøj, var minutiøst kalibreret i forhold til hinanden.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce