Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Symfonisk aften i Koncerthuset var ubønhørligt mellemgulvsruskende

DR SymfoniOrkesteret gav Beethoven-koncert med det ultimative program.

Gem til liste

Man kunne dårligt ønske sig et flottere program for en symfonisk aften i Koncerthuset.

Først Beethovens ’Eroica’ inden pausen og så Stravinskys ikoniske ’Le sacre du printemps’. Skudt af i utide inden 100-året næste år som en nytårsraket af de helt store.

’Sacre’ er et af den klassiske litteraturs populæreste værker, og oplevet live i salen udløste det monsterapplaus.

LÆS OGSÅGuide: Her er 24 julekoncerter og -forestillinger

Stravinskys på en gang grænseoverskridende primitive og for sin samtid så subtilt avantgardistiske musik vakte historisk skandale ved uropførelsen i 1913.

Musikken er så heftig, at det bare er om at hænge på. Fra begyndelsens urtågede fagotsolo videre over værkets første ubønhørligt mellemgulvsruskende rytmer er det en vild, uhyggelig og fantastisk oplevelse af et meget jordnært mysterium.

Et råt offerbrøl fra Ruslands fjerne oldtid.

Udladningerne og de aggressive rytmer
Stravinskys mesterværk handler nemlig om hedensk russisk magi. Forårsriterne skal sikre frugtbarhed. En udvalgt jomfru skal danse sig til døde. Det kræver et meget stort orkester, og efter alle udladningerne og de aggressive rytmer hører man til sidst hendes sjæl forlade kroppen.

Alt det kan Rafael Frühbeck de Burgos udenad. På sin høje, drejende stol var han maestroen, der havde forberedt det store orkester. Instrumenterne, inklusive et gigantopbud af træ, messing og slagtøj, var minutiøst kalibreret i forhold til hinanden.

LÆS OGSÅSkinnende ny dansk symfoni er et mesterværk

Dissonanserne i messinget var sat skarpt på plads og gjort klar til affyring. En hær af strygere førte energien igennem.

’Sacre’ er et af de Burgos’ absolutte slagnumre og har været det gennem hele hans lange karriere. Ligesom Carl Orffs ’Carmina Burana’, som han også har dirigeret i sin første sæson i DR.

Spanieren foretrækker det store, gamle symfoniske kernerepertoire, og i Stravinsky havde han slet ikke brug for et partitur. For en gangs skyld må også publikum oppe på de billigste pladser have oplevet orkesterlyden indtage hele rummet. Det var fedt.

Tilbagelænet overblik
Til gengæld er Frühbeck de Burgos ikke den dirigent, der som for eksempel en Adam Fischer følger hver linje og figur til dørs med energi i koncertsituationen. Han forbereder orkestret inden koncerten, og det mestrer han som få.

I koncertsituationen leder han derimod slagets gang med tilbagelænet overblik, og i Beethoven handlede det om at skabe en blid orkesterklang, hvor de enkelte instrumentgrupper gled over i hinanden, som var de hinandens naturlige forlængelse.

LÆS OGSÅTorsdagskoncert var alt andet end klassisk

Et klangideal så langt fra den historiske opførelsespraksisbølge som tænkes kan og realiseret med så mange strygere i orkestret, at de Burgos ganske anakronistisk havde ladet dem opveje af fordoblede træblæsere.

Sådan noget skal man ellers tilbage til Herbert von Karajan for at finde.

Også ’Eroica’-symfonien byder på højt energiniveau og heftige slag, men de Burgos, der, selv om han er dårligt til bens, virker fit igen efter sin nylige maveoperation, sørgede for, at det aldrig blev farligt endsige grimt.

En klassisk-romantisk guldramme
Kulminationerne var nøje afstemt, så alt kunne være inden for en klassisk-romantisk guldramme. Her var dynamik på de store linjer snarere end intensitet i detaljen, og i symfoniens sørgemarch forlod energien strygernes fraser.

Men aftenen sluttede varmt og forløsende med blomster og touche som en markering af, at en af DR SymfoniOrkestrets mest elskede musikere, fløjtenisten Toke Lund Christiansen, spillede sin sidste Torsdagskoncert.

LÆS OGSÅSkinnende ny dansk symfoni er et mesterværk

Optakten var i øvrigt en kort og ligegyldig messingfanfare skrevet til lejligheden af DR’s huskomponist, Søren Nils Eichberg.

Via en pauseløs overgang til ’Eroica’s første sats fik den lov at stjæle fokus fra begyndelsen på en af musikhistoriens bedste symfonier. Ideen var den samme, som da dirigenten Simon Rattle for nogle uger siden indledte Berliner Filharmonikernes gæstespil i Koncerthuset med at lade Ligetis ’Atmosphères’ glide sømløst over i Wagners forspil til ’Lohengrin’.

Virkningen var den stik modsatte.

PolitikenPlus
  • Bora Bora Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus.

    Pluspris 110 kr. Alm. pris 140 kr. Køb
  • Koncerten ?Koncerten? er en fysisk ekspressiv og grotesk historie om et orkester, der gør oprør mod hierarkiet.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 125 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det er med stor glæde, at vi denne gang kan præsentere et komplet sæsonprogram for efterår 2013 og forår 2014.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Teatret Svalegangen Få rabat med dit Pluskort på Teatret Svalegangen i Aarhus.

    Pluspris 145 kr. Alm. pris 190 kr. Køb