Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Symfoniorkester serverede 'Juleoratoriet' uden kunstige tilsætningsstoffer

I Musikhuset i Aarhus leverede de lokale symfonikere og korsangere en smuk udgave af Bachs juleklassiker.

Politiken synes
Politiken synes
Gem til liste

Fakta: Bachs sene hit

Johann Sebastian Bach uropførte 'Juleoratoriet' i Leipzigs kirker over seks dage i 1734 og 1735.

Men da Bach døde, var hans barokke stil med snirklet korsang og uendelige melodier blevet håbløst umoderne.

Så næste opførelse var 120 år senere i Berlin.

Denne december er der mere end 15 opførelser rundt om i Danmark.

Det er jul lige som hjørnet, så hvad med et ordentligt stykke oppustet julemusik, hvor de fedtede klange driver ned af væggene?

Øh, nej tak. For en del danskopdragne protestanter er det nok sådan, at hengivne kristne bekendelser glider bedre ned, når de serveres direkte, uden kunstige tilsætningsstoffer og i et solidt tempo.

En fyldig bas
Præcis som Aarhus Symfoniorkester gjorde det torsdag og fredag med Johann Sebastian Bachs ’Juleoratoriet’ i Symfonisk Sal. Hvor en overskuelig mængde musikere, fire rigtig gode og nøgterne sangsolister plus det lokale universitetskor gjorde julehistorien almindeligt fængende og fascinerende – og rigtig klangskøn.

Som altid i barokmusik rummer noderne en del valgfrihed for musikere og dirigent, og ’Juleoratoriet’ kan sagtens gøres tungt og romantisk. Men ikke i Aarhus.

Symfoniorkestret var slanket til en spinkel kerne med lige så stor vægt på sprøde blæsere som strygere. Og strygerne fik aldrig lov til at vibrere svulstigt. Solisterne berettede enkelt og ligetil uden operaagtige omsvøb i stemmerne. Det var kristendom på vers in your face.

LÆS OGSÅSymfonisk aften i Koncerthuset var ubønhørligt mellemgulvsruskende

Den 30-årige norske baryton Halvor Melien stjal billedet i baspartiet med en stemme af den slags, der altid fylder et rum og får selv distræte gæster til at høre efter. Med fokus og tyngde i stemmen – og en måde at sno sætningerne om alt fra Guds magt og medynk til befalinger til hyrder som intense argumenter.

Ikke at de to unge danske kvindelige solister eller deres tyske tenorkollega ikke ramte dagen – Dénise Beck og Trine Bastrup Møller viste endnu en gang, hvorfor de for alvor ser ud til at komme til at dominere de danske operascener de kommende år med tyngde og præcision. Halvor Melien fyldte bare godt.

Tenoren som evangelist
Julemusikken fylder tilsvarende godt i danske kirker og koncertsale i december, hvor ’Juleoratoriet’ og Händels ’Messias’ kæmper om pladsen med de lidt mere letbenede programmer med alt godt fra musikhistorien.

Der er mange mere eller mindre professionelt arbejdende kor, der byder ind, og her viste Aarhus Universitetskor sig som et af de rigtig gode af slagsen. Om end opførelsen indimellem kom til at virke lidt uens i niveau mellem orkester, solister og kor.

Bachs juleoratorium er seks samlinger af korte brudstykker af Bibelens begivenheder omkring jul som en skøn blanding mellem fortællende recitativer og dvælende arier for en enkelt sangsolist og få musikere – og store korstykker med hele udtrækket nedenunder. Del I-III opfører man før jul, mens de sidste tre kommer efter nytår.

LÆS OGSÅSkinnende ny dansk symfoni er et mesterværk

Det er altså både julehistorien fortalt lige ud ad landevejen og helt gennemsigtigt af tenoren som evangelist – f.eks. bare med et par sprøde træblæsere, et orgel og en cello som legekammerater – i konstant vekslen med sød julehengivelse for en intens solist eller som myriader af stemmer ind mellem hinanden.

Vægtløshed
Stramt som altid med Morten Schuldt-Jensen som dirigent, fristes man til at sige. Specielt som kordirigent har han de sidste 10-15 år opbygget sig et navn som international barokekspert med vægt på at få sangfraserne til at danse lystigt af sted i høj fart og med rigtig mange trykstreger sat ind, så teksten får en helt bestemt betydning.

For ordene betyder noget. De er der overhovedet ikke bare som en undskyldning for at synge og spille smukt.

Manden har desuden altid et par overraskelser i ærmet. Som de fire trompetindsatser, der (selvfølgelig) spillede deres proklamerende trut vendt mod de fire verdenshjørner i Symfonisk Sal.

LÆS OGSÅDirigent for verdens kendteste symfoniorkester: »Jeg var totalt skrækslagen!«

Og hvis man, som musikerne i Aarhus Symfoniorkester, er lidt forsigtige, kan man med Bachs musik få en mærkværdig fornemmelse af vægtløshed. Hvor den ene æteriske klang langsomt skridende og fuldstændig trinløst afløser den næste – hvor små, melankolske melodier får følge af nye helt andre steder i orkestret. Uden at man mærker overgangen.

En del vil formentlig nikke genkendende til den pointe fra de mange år med Schuldt-Jensens fortolkninger af Händels ’Messias’ med Sokkelund Sangkor. Det er i år i næste weekend i Garnisonskirken i København i øvrigt.

PolitikenPlus
  • Ilt Fuck genbrug, fuck el-biler, fuck energibesparende fucking el-pærer! Medmindre uddannede, omsorgsfulde mennesker som os holder op med at lave børn, så er verden totalt fucking fucked.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Favntag En storbykomedie om håb, tab og frihed.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Asteroiden Oplev den internationale teaterfestival Asteroiden i den hyggelige natur på spidsen af Refshaleøen.

    Pluspris 225 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Anne-Cathrine Riebnitzsky Erotiske noveller, global kamp for demokrati og tolkning på russisk. Den forfatteruddannede Anne-Cathrine Riebnitzsky har været genremæssigt vidt omkring inden hun i 2013 fik De Gyldne Laurbær.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb