Annonce
Annonce
Musik For abonnenter

Professor Balthazar fra Baltimore holdt kaosrave på Jazzhouse

Dan Deacon fik publikum til at efterlade hæmningerne udenfor for en befriende stund.

Hvornår har du sidst leget ’Bro, bro, brille’? Nej, vel. Jeg gjorde det torsdag nat på Jazzhouse, hvor den amerikanske hvirvelvindsentertainer Dan Deacon gav koncert.

Ret pjattet, men befriende sjovt.

Fra sit vidunderlige rod oppe på scenen – af kabler, hjemmebyggede instrumenter og selvlysende skelethoveder – dirigerede den ivrige Deacon rundt med os som en klump farvestrålende modellervoks.

Pludselig stod cirka 300 medlevende gæster ved siden af hinanden og dannede en lang mennesketunnel, som folk løb igennem og forlængede – gennem baglokalet, op på gaden, ud i natten og tilbage igen.

Sagde goddag til kroppen
Mens to trommeslager tæskede hidsige rytmer ud i en tømt sal, løb vi hylende under strakte arme og fortsatte tunnelslangen, indtil vi var tilbage i salen, og Deacon med sine enorme uglebriller sprang tilbage bag knapperne og fortsatte den medrivende koncert.

Det var klimaks på en aften, hvor musikken underordnede sig showet, og folk var så meget oppe at køre, at jeg forestillede mig en hysterisk Will Ferrell til en dansk firmajulefrokost.

LÆS OGSÅForrygende Baltimore-band gør stoffer overflødige

Alligevel var det fantastisk. Fordi den sociale slipseknude blev løsnet og publikum tvunget interaktivt ind en koncert, der sagde farvel til hæmningerne og goddag igen til kroppen.

Beskeden fra Deacon og hans tremandsband var opflammende enkel: »Dans, din satan!«.

Mickey Mouse på amfetamin
Dan Deacon er en elektroakustisk komponist fra Baltimore, der med en egensindig kombination af keyboards, effektpedaler og plastikslagtøj laver hæsblæsende hyperpop.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce