Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Hårdtarbejdende Springsteen fandt aldrig magien

Parkens lydforhold sugede fortryllelsen ud af den 63-årige rockmaestro.

Gem til liste

fakta

Politiken synes

Jeg har mange små ritualer og hjemmelavede tommelfingerregler med i baghovedet, når jeg går til koncert.

Og tirsdag aften på plænen i Parken i København 30-40 meter fra den yderste scenekant fik jeg en ny med hjem til samlingen: Jeg har haft en god aften, hvis manden foran mig tysser på mig nogle gange undervejs.

Men hvad kunne jeg gøre? Det var jo ingen stille andagt, vi var vidner til.

Ingen torsdagskoncert, hvor fortørnede koncertgængere flyver hjem til tasterne efter endt applaus for at skrive harmdirrende læserbreve om at andre mennesker er nogle jubelidioter, der rejser sig op for at klappe alt for ofte.

Hårdtarbejdende og smukt svedende
Det var en rockkoncert. Og det er nu engang ret beset nærmest fysisk umuligt at have andet end en god aften, når man er i selskab med Bruce Springsteen og hans E-Street Band.

LÆS OGSÅPolitiken.dk i Parken: »Ønskekoncert med verdens bedste underbid«

Det er som oftest koncerter man forlader med en underlig følelse af, at der rent faktisk er en mening med galskaben, bare sådan helt overordnet.

Men tirsdag aften blev det aldrig helt til mere end en god aften i selskab med en af verdens mest karismatiske, hårdtarbejdende og smukt svedende 63-årige rockmaestroer, der findes.

Magien blev væk
Magien fra Roskilde Festivals Orange Scene sidste år kiggede aldrig forbi. Det satte et indledningsvis lidt stift band en tidlig kæp i hjulet på.

Bruce Springsteen virkede stakåndet. Som en mand der skulle op i gear før han kunne give sig helt hen

Pernille Jensen

Nok er Bruce Springsteen mange gode ting. Men at han trods al sin bjergtagende karisma også godt kan virke en smule stivbenet og træt, demonstrerede den 63-årige frontmand ufrivilligt under koncertens lidt vaklende begyndelse.

Nok stævnede han og bandet fra land med den glimrende førstesingle fra sidste års ’Wrecking Ball’, ’We Take Care of Our Own’ efterfulgt af ’Two Hearts’.

Men han virkede stakåndet. Som en mand der skulle op i gear før han kunne give sig helt hen.

Og selv om det nærmest altid er en stor fornøjelse at betragte Bruce foran sin mikrofon bakket op af sin tro guitarist og væbner, ’Little Steven’ Van Zandt på noget der altid lyder som alt andet end klassisk skønsang, var lydniveauet forstemmende lavt.

Skidt lyd i Parken
Parkens lydforhold gjorde sit for at suge fortryllelsen ud af oplevelsen. Og ja, dårlig lyd er og bliver noget af det mest uopfindsomme og kedelige man kan skrive om som anmelder.

Derfor gør jeg det af princip også kun, når det er rigtig skidt – og det var det den tirsdag aften i Parken.

LÆS ARTIKELAnmeldere: Bossen var god - lyden var »gebrækkelig«

Nok er det vel på en måde ædelt, at man fra arrangørens side gerne vil skåne publikums ører. Men vel ikke ved at kvæle musikken samtidig?

Store rockkoncerter handler om det store sus. Brølet fra scenen. Suget i maven. Følelsen af et fællesskab, der transcenderer alt andet. Derop nåede vi aldrig.

Bundede en fadøl på stedet
Der er ellers noget ved Bruce Springsteens koncerter, som gør dem til noget særligt.

Og det er alle de småbitte øjeblikke undervejs, som ville være aftenens højdepunkt hos alle mulige andre bands, men som i selskab med Bruce og hans 16 m/k store band ender med at være små glimt af elskværdigt standardiseret storhed undervejs.

Som da Bruce stod alene i en lyskegle på scenen og fremførte en helt eminent version af ’Backstreets’.

LÆS OGSÅForfatter: Springsteen kan »ændre ens liv på stedet«

Eller da han fik en fadøl fra en publikummer på forreste række og bundede den på stedet.

Eller da han tog ønsker fra publikums hjemmelavede, medbragte papskilte og i rap diverterede med ’Loose Ends’, ’Cadillac Ranch’, en noget stakåndet version af ’Radio Nowhere’ og hans egen udgave af Jimmy Cliffs ’Trapped’.

Eller da han under en kortvarig syng-med-session under ’Waitin’ on a Sunny Day’ bad folk om ikke at udskænke mere alkohol til en noget vakkelvornt brægende dansker.

En mand med en mission
Alene det at høre sange som ’Brilliant Disguise’, den vidunderlige ’Bobby Jean’, ’Tenth Avenue Freeze-Out’, ’Spirit in The Night’ og store dele af albummet ’Born to Run’ fra 1975, som blev spillet i sin udstrakte helhed og føltes eksklusivt, selv i Parkens dundrende dommedagsakustik.

Vi vil sende jer hjem med ømme hænder, trætte fødder, hæse stemmer og jeres seksuelle organer opstemt

Bruce Springsteen

»Vi har en mission!«, skreg Bruce undervejs i koncertens første halvdel.

»Vi vil sende jer hjem med ømme hænder, trætte fødder, hæse stemmer og jeres seksuelle organer opstemt«, tordnede han, inden han kom til et af sine egne, personlige omkvæd.

»Vi kan ikke gøre det her alene. Vi har brug for jer!«, brølede Bruce. Og så råber man altså igen.

Så kære, kære midaldrende mand foran mig, der mente, jeg råbte for højt … Hvad skulle jeg gøre? Bruce bad os mundret om at gå hæse hjem.

Hæs og skuffet anmelder
Vi var bare to ud af små 50.000 mennesker i Parken den aften. »We liked the same music / We liked the same bands«, i hvert fald et stykke hed ad vejen.

Men den intense følelse af samhørighed, der var under koncerten på Roskilde sidste år, fandt aldrig rigtig sted til den gudsforladte græsplæne på Østerbro.

Mindre kunne gøre det. Men det var svært ikke at være en smule skuffet.

PolitikenPlus
  • Det Dyrebare Ny udstilling på Zoologisk Museum bliver den største i museets historie og viser nogle af dets mest dyrebare skatte.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Den sidste Mozart DR UnderholdningsOrkestret har igennem de sidste 15 år været kendt som Danmarks Mozartorkester. Kronen på værket var udgivelsen af de samlede symfonier i 2013.

    Pluspris fra 250 kr. Alm. pris fra 184 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det forbløffer mange at flere af Bachs mest elskede værker, blandt dem storværker som messen i h-mol og Juleoratoriet, næsten udelukkende er genbrug af tidligere værker.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Dvo?áks requiem Den tjekkiske komponist Antonin Dvo?ák er ikke en ukendt komponist, men desværre er hans Requiem ikke så kendt, som dets kvalitet og storhed egentlig berettiger til.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 170 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb