Proffer. DR's symfoniorkester gik loyalt og fokuseret til værkerne af de unge stadig studerende komponister.
Foto: Martin Rosenauer

Proffer. DR's symfoniorkester gik loyalt og fokuseret til værkerne af de unge stadig studerende komponister.

Koncertanmeldelser

Pulsar Festivals første aften gav en følelse af at få hældt kviksølv i ørerne

Festival og DR gik sammen om aften med trancedans, sitrende høje toner og stille ekkoer af Schubert.

Koncertanmeldelser
FOR ABONNENTER

Papir er på en måde så gammeldags, ikke? Noder gøres færdige på computer i dag, og musikerne kan få dem direkte på deres iPads eller bærbare. Bevæbnet med en af hver gik cellisten Toke Møldrup og akkordeonspilleren Bjarke Mogensen i hvert fald på scenen i Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums koncertsal torsdag aften og leverede soloindsatserne i, hvad der blev højdepunktet i årets store orkesterkoncert på Pulsar.

Festivalen er arrangeret af konservatoriet og byder i løbet af den næste uge på mere nyskrevet kunstmusik, end de fleste vil kunne kapere. At festivalen i år, hvor den fylder 10 år, lagde fra land med et nyt samarbejde med DR’s symfoniorkester, var stærkt, og ligesom de iPad-bevæbnede solister viste samarbejdet, at tingene har rykket sig.

For en generation siden brokkede DR-orkesteret sig, hvis noderne var alt for eksperimenterende. Torsdag gik de professionelt og loyalt til makronerne, og det gav gode oplevelser på en aften, hvor intet stykke var ældre end 25 år.

Pulsar har udnævnt den virtuose orkestermester Poul Ruders til festivalkomponist, og hans Sibelius-hyldest ’Tundra’ fra 1990 fremmalede effektivt permafrostens alvor og sitren. Men ellers var der fri leg for de unge, og det gav indblik i, hvad komponister født i 1980’erne og 1990’erne pusler med.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce