Interaktivt. Over for pianisten Nicolas Hodges sad han selv som videooptagelse. På den måde kom lyden af det smadrede flygel ind i koncerten side om side med lyden af det intakte instrument. Bag ham Aarhus Symfoniorkester og dirigenten Baldur Brönnimann.
Foto: Allan Gravgaard Madsen

Interaktivt. Over for pianisten Nicolas Hodges sad han selv som videooptagelse. På den måde kom lyden af det smadrede flygel ind i koncerten side om side med lyden af det intakte instrument. Bag ham Aarhus Symfoniorkester og dirigenten Baldur Brönnimann.

Den nye avantgarde fejrede sig selv med smadret flygel og masser af blå balloner

Der var både stof til eftertanke og leg med koncertsituationen, da Aarhus Unge Tonekunstnere fejrede 50 år i Symfonisk Sal.

Koncertanmeldelser
FOR ABONNENTER

Flyglet rammer betongulvet i slow motion. Langsomt ser vi benene blive mast til splinter, mens tangenterne bølger op og ned. Det sortlakerede træ giver efter. Instrumentet sprænges og går i knæ.

Idéen er vild og umiddelbart spektakulær. At lade et flygel falde fra otte meters højde i en tom industrihal, mens man filmer det, og så bruge videoen som udgangspunkt for en nutidig klaverkoncert. Det er godt tænkt. Men hvorfor egentlig gøre det? Altså ud over for at lave noget, der ser fedt ud?

Avantgardeforeningen Aarhus Unge Tonekunstnere fejrede 50-års fødselsdag i Musikhuset, og tendensen blandt de udvalgte værker var klar. Efter et halvt århundrede eller mere med en musikalsk fortrop, der gjorde alt for at gøre op med traditionen, er det lige akkurat traditionen, yngre komponister i alderen op til 40 i dag tager fat i.

Magtesløse dirigenthænder

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce