Den svenske solist Anna Larsson demonstrerede sin ekspertise som fortolker af Mahlers lieder ved koncerten i Operaen.
Foto: Nanna Navntoft

Den svenske solist Anna Larsson demonstrerede sin ekspertise som fortolker af Mahlers lieder ved koncerten i Operaen.

Koncertanmeldelser

Brandalarm og højlydt publikum forstyrrede oplevelsen i Operaen

Publikum blev gennet ud, da Alexander Vedernikov trådte til som nyudnævnt chefdirigent i Operaen.

Koncertanmeldelser
FOR ABONNENTER

Nogle fik ikke det hele med, desværre, for en brandalarm gik af ved en fejltagelse, lige da anden del af koncerten med Det Kongelige Kapel skulle begynde. Publikum blev gennet ud af Operaen, og nogle tog bilen hjem.

Men de, der blev, oplevede efterfølgende Kapellets nye chefdirigent, russeren Alexander Vedernikov, dirigere den langsommeste, mest svulmende udgave af Tjajkovskijs tragiske 5. Symfoni, jeg kan mindes at have hørt.

Det var for meget af det gode. Også selv om fortolkningen understregede både Vedernikovs solide kompetencer som orkesterleder og orkestrets høje niveau. Kapellet er simpelthen et af de mest kultiveret klingende, diskret lækre symfoniorkestre i Europa.

Vi taler Dresden- og Leipzigniveau, og da Vedernikov inden pausen skulle akkompagnere Anna Larsson i Gustav Mahlers ’Rückert-Lieder’, havde han ingen problemer med at holde orkestrets lydniveau nede, så den svenske sanger ikke blev overdøvet, samtidig med at klang og balance fik lov at stå skarpt.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce