Fyldigt. Der er ekstrabemanding på flere instrumentgrupper, når Strauss' symfoniske digte skal forløses. Her cellosolist Asier Polo - som Don Quixote.
Foto: Finn Frandsen

Fyldigt. Der er ekstrabemanding på flere instrumentgrupper, når Strauss' symfoniske digte skal forløses. Her cellosolist Asier Polo - som Don Quixote.

Koncertanmeldelser

Richard Strauss’ selfies blev skarpt fremkaldt

Flot ensemblespil med store lyspunkter undervejs i DR SymfoniOrkestrets instrumentgrupper.

Koncertanmeldelser
FOR ABONNENTER

Årets første torsdagskoncert bød på selvportrætter. Richard Strauss bortforklarede efter premieren på ’Ein Heldenleben’, at værket skulle handle om ham selv. Men det gør det. Skaden var sket, og publikum og kritikere havde også dengang jantelovsblod nok i årene – de syntes, det var for meget.

For i dette helteliv stiller Strauss sig op foran 11 af sine bedste værker og tager en selfie. Når den stærke helt vender tilbage til sit kammer og lukker resten af verden ude, kommer musikken med 30 citater fra Strauss’ eget succesfulde bagkatalog.

Men vi skal ikke tage Strauss så alvorligt. For sideløbende komponerede han ’Don Quixote’ – om den selvindbildte helt, der slås med får og vindmøller i den tro, at det er farlige fjender. Strauss fordrede endda, at de to værker skulle opføres i samme program. Selvironi havde manden dog!

Og heldigvis blev ’Ein Heldenleben’ og ’Don Quixote’ opført sammen i torsdags i Koncerthuset. Glædeligvis var orkestret i fremragende form. Og gudskelov var dirigenten det også.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden