Paraplypædagogik. Dirigent Morten Schuldt-Jensen har en formidlende tilgang til sit virke, hvilket blandt andet gav sig udslag i, at sangerne ved introduktionen af søndagens 'Matthæuspassion' holdt paraplyer op, der matchede farvekoder i det trykte program.
Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Paraplypædagogik. Dirigent Morten Schuldt-Jensen har en formidlende tilgang til sit virke, hvilket blandt andet gav sig udslag i, at sangerne ved introduktionen af søndagens 'Matthæuspassion' holdt paraplyer op, der matchede farvekoder i det trykte program.

Koncertanmeldelser

Paraplyer og et perfekt kor var med til at skabe en stort set vellykket lidelseshistorie

Sjældent har et kor skreget den forkerte akkord på ordet ’Barrabam’ så perfekt og hjerteskærende.

Koncertanmeldelser
FOR ABONNENTER

Langtfra alt var perfekt denne eftermiddag i København – men koret var. Pilatus spørger den blodlugtende masse, om morderen Barabbas eller den forsagte Jesus skal benådes. Bach begår den lille genistreg at lade koret svare i en harmonisk set helt forkert akkord – det er jo den forkerte mand – og koret gjalder morderens navn ud i ansigtet på os. Med stor styrke og kraft.

Det er blevet kaldt et knytnæveslag i ansigtet på hele kristenheden.

Men vi var alle under anklage i søndags. Hele menneskeheden har skyld i denne lidelseshistorie om Jesu tilfangetagelse, dom og korsfæstelse, forklarede dirigent Morten Schuldt-Jensen ved programstart.

Vi skal dog hverken føle skyld eller stå i taknemmelighedsgæld, fordi andre tog skylden på sig, sagde han i den mest spektakulære koncertintroduktion set længe.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden