Annonce
Annonce
Annonce
Roskilde

interview Brooklyns triste Beach Boys fryder anmelderne

De amerikanske anmelderdarlings Grizzly Bear kunne lyde som The Beach Boys hvis de bare ikke var så allerhelvedes triste.

Gem til liste

Grizzly Bear

Begyndte i 2004 somEd Drostes projekt med albummet ’Horn of Plenty’, men siden ’Yellow House’ fra 2006 har bandet skrevet sangene kollektivt.

Består af Ed Droste (sangskriver, sang, guitar), Daniel Rossen (sangskriver, sang, guitar), Chris Taylor (bas, sang, klarinet, elektroniske arrangementer) og Christopher Bear (trommer). Droste er den eneste uden konservatorieuddannelse.

I 2005 opdagede Ed Droste det danske band Efterklang i en pladebutik i New York og tog kontakt for at lokke dem til at lave et remix af en Grizzly Bears-sang. Det udviklede sig til et venskab, og Efterklangs pladeselskab, Rumraket, udgiver nu Grizzly Bear i Danmark.

Grizzly Bears er endnu ikke bekræftet på Roskilde Festival, men skal spille på Øya Festival i Oslo og Way Out Festival i Göteborg i august.

Hvordan ville The Beach Boys lyde, hvis de ikke var lalleglade surfere, men en gruppe melankolske, identitetskæmpende, spinkle drenge med fedtet hår, forstyrret seksualitet og forlist kærlighed, der tog både liv og parforhold meget alvorligt, mens de gik rundt i trøstesløse Brooklyn?

Ingen ved, om Brian Wilson overhovedet ville overleve gråvejret på østkysten, så det er umuligt at sige. Men måske ville de lyde en smule som Grizzly Bear.

Det Brooklynbaserede band er nu knap så mainstream, som det californiske 60’er-levn, de så ofte bliver sammenlignet med.

Godt nok bygger de musikken op om vokalarrangementer i harmonisk fryd, men de bruger sære instrumentkonstruktioner for at lave deres fortættede lydbillede. En klarinet med påmonteret pickup fra en bas, eksempelvis.

Og når numrene er færdigproducerede, og anmelderne har afleveret deres roser kommer problemet:

»Vi er tilbage på Cape Cod«, forklarer sanger og sangskriver Ed Droste, og i telefonen kan man høre hvorfor.

Fra vokalharmoni til dekonstruktion
Grizzly Bears fortættede lydatmosfære bliver oftest til i Ed Drostes bedstemors hus ved Cape Cod nordøst for New York. Isoleret fra internettet og verden i øvrigt stabler kvartetten lydspor på lydspor og vokalharmoni på vokalharmoni, indtil de næsten ikke kan skelnes fra hinanden længere.

Sådan har det været på bandets to foregående plader, og sådan er det også på deres nye album, ’Veckatimest’, som udkommer i næste uge.

Men når de fire medlemmer skal på tour, er de nødt til at pille det hele fra hinanden igen, så sangene kan spilles live af fire mennesker. Det er den skramlen, jeg kan høre i baggrunden.

»Vi synes, at livemusik skal være live«, forklarer Ed Droste.

»Så vi dekonstruerer vores sange for at kunne spille dem live, så folk kommer ikke til at høre de samme versioner som på albummet. Vi genfortolker. Jeg elsker det, men det kan også være frustrerende. Der er sange, som vi slet ikke spiller, fordi vi aldrig har fundet ud af, hvordan vi skulle spille dem live«, fortæller han.

Haiku-rock
Hvorfor gør I ikke bare som mange andre bands og bruger et par samplinger til at dække det, I ikke selv kan spille?

»Vi har da brugt en eller to, men generelt kan jeg bedst lide, når bands er live. Jeg har set bands, der stort set kun bruger samplinger, og det føles, som om de går på scenen og trykker på playknappen. Karaoke«, griner Ed Droste, mens de andre tre i baggrunden har taget fat på nummeret ’I live With You’ fra Grizzly Bears nye plade, ’Veckatimest’.

De amerikanske medier har allerede delt godt med ros ud, og igen er det vokalarrangementerne, der fryder anmelderne. Men tekstuniverset er som på de foregående album minimalt. Så minimalt, at Ed Droste engang i et interview kaldte Grizzly Bear for et »haikurockband«.

»Det kan jeg ikke huske, at jeg har sagt, men det er faktisk rigtigt. Vi skriver ikke så lange tekster. I sangen ’Colorado’ fra ’Yellow House’ synger vi faktisk kun to sætninger, og det er det«.

Hvorfor?

»Vi fortæller ikke historier. Vi er ikke interesseret i et langt epos, vi er mere interesseret i mere impressionistiske tekster, som er åbne for fortolkninger. De er alle sammen meget personlige, men vi kan ikke lide at skrive dem for eksplicitte, for når du lytter til et band, og de synger en masse sammenhængende ord om at fange en hval, eller hvad ved jeg, så tænker jeg altid: Jeg ved, at du ikke fangede den hval, for du er jo ikke hvalfanger. Du har ikke oplevet det, du synger om. Jeg bliver ikke rørt af det så. Vi går efter få ord, der rammer«, forklarer Ed Droste.

Første par gummistøvler
Grizzly Bear er i skrivende stund endnu ikke bekræftet på Roskilde Festival, men skal spille på Øya Festival i Oslo og Way Out Festival i Göteborg i august.

»Jeg håber stadig på Roskilde. Sidst vi var der, brugte vi et par dage på at hænge ud med Efterklang, og det var helt vildt med alt det vand. Som en sø med sejlende telte. Jeg ville elske at se det i solskin«, griner Ed Droste, som ved samme lejlighed havde gummistøvler på første gang.

»Faktisk var Danmark det første land i Europa, vi spillede i. Vi varmede op for Efterklang, da de var på tour i efteråret 2005, og bagefter endte vi med at bo en uge i Efterklangs hus i København. Hvis vi ikke skal spille på Roskilde, skal vi helt klart arrangere at besøge Efterklang i København igen. Dengang klippede Chris Taylor (producer og bassist, red.) deres hår, men de ser nu ikke så langhårede ud, så de har nok fundet en anden frisør«, siger Ed Droste.

Apropos hår, hvorfor hedder I egentlig Grizzly Bear?

»Tja, nu er vi et af mange bands med dyrenavne, men det er egentlig mit gamle øgenavn, for jeg er høj tynd og mangler fuldstændig kropsbehåring. Jeg er alt andet end en grizzly bjørn«, griner Droste.

Grizzly Bear er endnu ikke bekræftet på Roskilde Festival, men spiller på Øya Festival i Oslo og Way Out Festival i Göteborg. Efterklang, Grizzly Bears danske venner, spiller på Beatday.

PolitikenPlus
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Mefisto Mefisto er en dramatisk fortælling om magt og menneskelig stræben efter både succes og værdighed.

    Pluspris fra 120 kr. Alm. pris fra 220 kr. Køb
  • Lulu Lulu er en grådig femme fatale, der begæres af alle mænd ? men dem, der møder hende, går til grunde: En læge forelsker sig i Lulu, overrasker hende sammen med en kunstner og dør af et hjerteslag.

    Pluspris fra 460 kr. Alm. pris fra 575 kr. Køb
  • Rasmus Lyberth Den grønlandske sanger, sangskriver og skuespiller har siden 1970'erne været et af landets mest populære ansigter.

    Pluspris fra 160 kr. Alm. pris fra 200 kr. Køb
  • Marie Carmen Koppel julekoncert Danmarks gospel- og souldiva Marie Carmen Koppel har tilbragt to år som gospelsanger i en kirke i Brooklyn.

    Pluspris fra 195 kr. Alm. pris fra 235 kr. Køb