Koncert-tv. DR sendte direkte tv fra en række Roskilde-koncerter sidste år. Blandt andet kunne man opleve The Minds of 99 på Orange Scene og The War on Drugs på Arena-scenen, selv om man ikke havde købt en Roskilde-billet.
Foto: Lasse Kofod (arkiv)

Koncert-tv. DR sendte direkte tv fra en række Roskilde-koncerter sidste år. Blandt andet kunne man opleve The Minds of 99 på Orange Scene og The War on Drugs på Arena-scenen, selv om man ikke havde købt en Roskilde-billet.

Roskilde dropper DR: Nu skal du se koncerter på Red Bull TV

Hvor Danmarks Radio ellers har stået for den direkte dækning, bliver det i år Red Bull TV, der leverer tv-signalet fra Roskilde Festivals koncerter.

Roskilde Festival

DR vil i år nedprioritere dækningen af koncerter på Roskilde Festival betydeligt.

I årevis har det ellers været Danmarks Radio, man skulle ty til, hvis man ville se en koncert fra Roskilde Festival hjemme fra sofaen, da public service-giganten har haft rettighederne til at sende live-tv fra udvalgte koncerter. Det har resulteret i timevis af direkte tv, utallige tema-lørdage og de seneste år programmerne 'Roskilde - Som at være der selv'.

Men i år bliver anderledes.

Nordens største festival har lavet en såkaldt »eksklusiv livestream-aftale« og solgt rettighederne til at sende live fra koncerterne til et kommercielt foretagende:

Red Bull TV.

»I rigtig mange år har vi været glade for samarbejdet. Men festivalen har valgt at ville samarbejde med nogle andre, og det skal de selvfølgelig have lov til. Det er Roskilde Festival, der suverænt beslutter, hvem der skal sende fra festivalen«, siger fakta- og dokumentarredaktør hos Danmarks Radio, Anders Thomsen.

»Vi er selvfølgelig ærgerlige over det, men tvunget af omstændighederne prøver vi så nu noget andet, hvor vi opgraderer nogle andre festivaler i stedet for«, lyder det fra DR.

DR: Blev meldt sent ud

Med aftalen med energidrikfirmaet Red Bulls tv-tjeneste vil du i år skulle downloade en app eller gå ind på adressen www.redbull.tv/festivals for at se Roskilde-koncerter.

Roskilde Festival ønsker med det nye samarbejde at få koncerterne ud til et »globalt publikum«, fortæller festivalens chef for marketing og kommunikation, Mads Mikkelsen.

»Først og fremmest er Red Bull TV et internationalt medie med en global rækkevidde, som kan hjælpe os med at styrke vores distribution af koncerterne. De har stor erfaring inden for at forhandle rettigheder til koncerter, hvilket vil betyde, at der vil blive streamet fra flere scener med flere navne, end det har været tilfældet tidligere«, lover han.

Mads Mikkelsen forklarer, at Roskilde Festival har stillet som krav til Red Bull TV, at materialet, som indfanges af tv-selskabets hold af kamerafolk, kan stilles til rådighed for andre medier.

Heriblandt Danmarks Radio, som med aftalen skal forhandle rettigheder med Red Bull TV i stedet for Roskilde Festival.

Anders Thomsen bekræfter, at Roskilde Festival har »forsøgt at tilgodese DR« i forhandlingerne med Red Bull TV.

»Men de betingelser, der blev opstillet for, hvad vi kunne købe, og hvornår vi kunne få det at vide, er blevet meldt så sent ud, at vi simpelthen ikke har kunnet nå at planlægge det ordentligt. Derfor har vi nu valgt at satse på andre festivaler i stedet«, siger han.

Danmarks Radio vil stadigvæk dække festivalen på sine radiokanaler. Og lave nyhedsindslag til tv.

»Men vi har ikke haft mulighed for at få koncertrettigheder tidsnok til, at vi kunne prioritere det. Desværre«, siger Anders Thomsen.

Ikke en aftale med energidrik-firmaet

Roskilde Festival har tradition for, at festivalgæster skal skånes for eksempelvis opsatte reklamer på festivalpladsen.

Det er der ikke ændret på med et samarbejde med Red Bull, forsikrer Mads Mikkelsen, som understreger, at festivalen har indgået en samarbejdsaftale med tv-selskabet Red Bull TV og ikke blot Red Bull, firmaet bag energidrikken, som i forvejen har en aftale om at levere drikkevarer til festivalen.

»Det er faktisk en ret vigtig forskel, og de to ting er adskilte«, lyder det fra chefen for festivalens marketing og kommunikation.

Mads Mikkelsen tilføjer, at der ikke er noget nyt i, at Roskilde Festival distribuerer live-optagelser »ud til kommercielle medier«.

»Det, der blot er ændret nu, er, at hvor vi før har clearet rettigheder med kunstnere, produceret koncerter og stillet dem til rådighed for andre medier, er det nu en opgave, som Red Bull TV varetager«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvor mange penge, Red Bull TV har betalt for rettighederne, ønsker Roskilde Festival ikke at oplyse.

Vil stadig være gratis

Med den nye aftale bliver Roskilde Festival en i rækken af festivaler, som Red Bull TV streamer fra.

Den danske festival bliver en del af den »eksklusive festivalpakke 'Season of Festivals'«, oplyser Red Bull TV, som har lavet lignende aftaler med fem andre festivaler - blandt andre Primavera Sound-festivalen i Barcelona og den amerikanske Austin City Limits Music Festival.

Red Bull Danmarks kommunikationsansvarlige, Pia Baunsgaard, fortæller, at det stadig vil være gratis for brugerne at se opleve koncerterne fra dyrskuepladsen fra deres skærme - ligesom det har været tilfældet de seneste år, hvor Danmarks Radio har sendt live fra udvalgte koncerter.

Red Bull TV's app er også gratis.

»Og der er ikke nogen reklamer inkorporeret i vores livestreaming«, lover Pia Baunsgaard, der understreger, at samarbejdet er en del af en overordnet strategi fra Red Bulls »internationale team hos Red Bull Media House«, som går ud på at have et øget fokus på festivaler fremover.

Stiller med over 100 mand

Det såkaldte internationale team har angiveligt haft øjnene rettet mod Roskilde Festival i flere år.

Sidste år besøgte teamet festivalen, og »kort efter talte de med festivalen, hvorefter der så efterfølgende blev indgået et samarbejde«, siger Pia Baunsgaard.

Både Roskilde Festival og Red Bull Danmark er overbeviste om, at den nye aftale vil komme koncert-entusiasterne til gode.

Hvor der tidligere år har været sendt direkte tv fra udvalgte koncerter på festivalen, vil Red Bull TV forsøge at live-streame fra de fire største live-scener - både når de store navne samt de mindre kendte navne betræder podierne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Derudover fortæller Red Bull også, at man vil kunne bidrage med et større »produktions-set-up«, end Roskilde Festival tidligere har kunnet præstere, hvilket også vil komme selve festivalens gæster til gode, når de kigger op på storskærmene.

»Vi gør, hvad vi kan, for at give brugerne den bedste live-oplevelse. De kan forvente geniale skud af artister og publikum, og produktionerne kommer til at se virkelig godt ud. Og så vil lave reportager, behind the scene-materiale og eksklusive interviews med artister«, siger Pia Baunsgaard.

Red Bull TV bebuder at stille op med hold af både kamerafolk, producere, teknikere, værter og redaktører, når festivalen begynder i slutningen af juni måned.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Tysk valg: Målinger og sæder

Annonce