I det store kunstudbud på årets Roskilde Festival er der i år et stort fokus på queer sensibilitet med plads til alle dem, der ikke lige passer ind i den klassiske mand-kvinde-kønskasse.
Foto: Richard John Jones

I det store kunstudbud på årets Roskilde Festival er der i år et stort fokus på queer sensibilitet med plads til alle dem, der ikke lige passer ind i den klassiske mand-kvinde-kønskasse.

Roskilde Festival

Kunstguide til Roskilde: Find menneskedyret i dig selv uden tanke på køn

Der bliver skruet godt på de dionysiske og performative knapper i årets kunstprogram på Roskilde Festival. Var det for eksempel noget med et brændende stearinlys i numsen? Politikens kunstanmelder guider dig til de næste dages oplevelser på Dyrskuepladsen.

Roskilde Festival

Kunsten på Roskilde Festival drejer sig i år om begrebet lighed. Lighed for alle mennesker på kloden, men også lighed mellem alle klodens arter: mellem dyr, planter og så det, vi kalder mennesket, det farligste dyr i skoven – eller på Dyrskuepladsen.

For det er nu engang meget lovende sådan at ville tale om natur-kultur – der, hvor grænserne mellem det utæmmede og det civiliserede og kunstige er brudt ned på Dyrskuepladsen i Roskilde, som hvert år huser festivalen, og som i den grad repræsenterer netop grænsen mellem natur og kultur: landbruget og det for en stund utæmmede menneske – festivalgæsten.

Okay, det lyder måske ikke så sexet med landbrug og økokritik midt i festivalens vildskab, men det lader til, at kurator Mette Woller har insisteret på en kombination af kritisk bevidsthed og fristende umiddelbarhed.

Kommunikationen mellem træer er et hot emne i økoforskningen for tiden. Her kommer man den sag lidt nærmere

Det er præcis 10 år siden, den danske kunstner Tue Greenfort udstillede en spektakulær gyllespreder som et blankt springvand på den vigtige megaudstilling Skulptur Projekte i den tyske by Münster.

På Roskilde Festival lader han en gigantisk gople – en vandmand – sprede sig som et oppusteligt tegn på den sameksistens arterne imellem, som i disse det industrielle landbrugs år er for stærkt nedadgående.

Goplearten, som Greenfort her arbejder med, er – ganske som mennesket – superkoloniserende og spreder sig uhæmmet, hvis det omgivende økosystem tillader det. Det lyder mere spektakulært end nørdet, hvilket nok er meget godt festivalkonteksten taget i betragtning.

Savner man en mere nørdet økokritik, inviterer Laboratoriet for Æstetik og Økologi ind i Roskilde Dyrskues dommertårn og lader dig blandt andet chatte med de omkringliggende træer. Kommunikationen mellem træer er et hot emne i økoforskningen for tiden. Her kommer man den sag lidt nærmere.

Rå performance og så i loungen med eftertanke og røg

Kunsthal Aarhus, der til daglig ledes af superkurator Jacob Fabricius, er under festivalen rykket til Roskilde i et loungeområde, Gloria Lounge, der befinder sig bag Gloria-scenen. Og det virker – ikke overraskende – som om den jyske kunsthal har et lidt mere frit forhold til den overordnede tematik om fællesskaber eller i hvert fald bruger anledningen til at vise god kunst frem for at opdrage på sit publikum.

Den britiske kunstner Richard John Jones har skabt rammerne for udstillingen med sexy bannere og røgmaskiner i det, som beskrives som en atmosfærisk installation, som slører grænserne mellem det menneskelige og ikkemenneskelige, og som sender lidt røgsignaler ud som et flygtigt billede.

Står det til mig, kan man aldrig få for mange røgmaskiner!

I Gloria Lounge kan du også se det fænomenale videoværk ’Sleigh Ride Chill’ af sydkoreanske Heecheon Kim, som er snigende angstprovokerende, og som jeg så sidste år i Kunsthal Aarhus på udstillingen ’I will Medieval Future You’ – en hyperintelligent udstilling, jeg gav 6 hjerter her i avisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Foto: David Stjernholm

Og måske kan man sidde og se Heecheons film i den danske kunstner Merete Vyff Slyngborgs til lejligheden skabte strandstole i et æstetisk design, der efter sigende skulle transportere de, der lounger i dem, tilbage til 1969 og alle musikfestivalers moder, Woodstock.

Der bliver skruet endnu mere på de dionysiske og performative knapper i den del af kunstprogrammet, som hedder Klub Rå, og ser ud til at gøre det, som ofte er kunstens udfordring på festivalen: at skabe en syntese mellem kunst og musik.

Her kan man blandt andet opleve performanceværker af duoen Kin-Kong (Kasper Malte Augusta Jørgensen og Bhenji Ra), Jomi Massage, Maja Malou Lyse og Young Boy Dancing Group. Sidstnævnte har tidligere danset med grønne laserlys ud af røven. Denne gang bliver det efter sigende med brændende stearinlys.

Fælles for den del af programmets kunstnere er en langt mere queer sensibilitet end den, jeg tidligere har oplevet på Roskilde Festival, og det virker, som om der her er et potentiale for et decideret hangout for dem, der ikke lige passer ind i en klassisk kønsdikotomi, mand vs. kvinde. Det har manglet i mange år og alene det tegner godt for kunstens dyrskue.

Find kunsten i Art Zone og Klub Rå, og se festivalens særlige program for performances, screenings og talks her.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce