MYSTIK. I værket 'Performance Sense Laboratotium' går gæsterne på opdagelse i sanselighed.
Foto: Diana Lindhardt

MYSTIK. I værket 'Performance Sense Laboratotium' går gæsterne på opdagelse i sanselighed.

Roskilde-gæster får syrede sanseoplevelser i Art Zone

Festivalen giver kunst til dem, der ikke har den til hverdag, mener kurator.

Roskildenyheder

»Fuck, det var sjovt«, råber Benedikte Jeppesen på 19 år, da hun med sine tre gymnasievenner vælter ud af en kæmpe bolsjestribet kasse i Roskilde Festivalens Art Zone.

De fire venner har været inde i 'gamer-kassen', som er på størrelse med en skibscontainer. Her har de spillet et interaktivt spil sammen med andre festivalgæster.

I 'gamer-kassen' sidder festivalgæsterne på trækasser i to hestesko. Foran dem har de hver en rød, blå, gul eller grøn knap. Gæsterne kigger på den ene væg, som gør det ud for en stor computerskærm, hvor farverige små firkanter hopper op og ned. Det ligner et arkadespil fra 80'erne.

Hver gang, der kommer en firkant op på skærmen i samme farve som ens knap, skal man trykke i takt til den monotone musik, der spiller fra højttalerne.

Der er vild jubel blandt gamerne, hver gang det lykkedes at ramme rigtigt.

»Men der er virkelig også nogen, der er dårlige til det«, siger Benedikte Jeppesen.

»Så tænker man: 'hvem er de røde, der aldrig rammer?'. Men det er det fede ved det her sted - det kan samle folk. Man kommer til at snakke med en masse, som man ikke kender og bliver inspireret på en måde«, siger Benedikte Jeppesen.

Det er veninden Trine Haudrum på 19 år enig i.

»Det er et fedt afbræk fra musikken at gå herned. Roskilde er så meget mere end bare musik«, siger hun.

Bind for øjnene

Siden Roskilde Festival blev afholdt første gang i 1971 har kunsten været en del af festivalen, men for første gang er kunsten nu samlet i en Art Zone på størrelse med en fodboldbane mellem Orange Scene og Avalon-scenen.

Kunstzonen rummer i alt 21 kunstprojekter med lyskunst, graffitti, gaming og performancekunst skabt af 150 danske og udenlandske kunstnere.

Man kan blandt andet opleve et måltidsmøbel, der serverer retter, hvor gæsterne skal gætte, hvilket band retten er. Lysgruppen UngtLys skaber lysinstallationer, som man kan træde ind i, og rundt omkring i kunstzonen sidder trætte festivalgæster lænet op af de kvadratiske vægge i stribet mønster designet af kunstneren Maser.

Medievirksomheden Zetland har deres egen scene i kunstzonen, og klokken 12 åbner de scenen med tre slag på en gongong, mens sæbebobler blæser i vinden over de 30 mennesker, der er mødt frem på græsset foran scenen.

En ung fyr deler sorte stykker stof ud til publikum, som de skal tage for øjnene som del af et sanseeksperiment ledet af journalist Anders Haahr Rasmussen.

»I dag skal vi udforske sanserne«, siger han og binder det sorte stykke stof for øjnene. Han byder kurator Gry Worre velkommen på scenen. Hun er kurator for performancekunsten i Art Zone og mener, det er vigtigt, at vi bliver bedre til at skærpe vores sanser igennem kunsten.

»Vi lever i en meget visuel kultur, hvor vi navigerer med vores syn, så det er sundt for os at udfordre måden, vi bruger vores sanser på«, siger hun.

Sanselaboratorium

Og sanserne bliver i særdeleshed aktiveret i kunstværket 'Performance Sense Laboratory', som Gry Worre er kurator for.

Igennem et rundt hul i en af de store stribede kasser, træder gæsterne inden for i et syret univers af røg og farverigt lys og bliver ført igennem ni forskellige rum. De fire kunstnere, som står bag værket har dekoreret hver deres rum, hvor man møder udstoppede ugler, får serveret kirsebærvin, går igennem spejlsalen, hører dinglende nøgler, der hænger fra loftet og møder et rum smurt ind i gåsefjer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og hele vejen igennem værket bliver gæsterne mødt af perfomancekunstere. Nogle i glimtende body suits, andre med rævemasker på.

Ifølge Gry Worre skal værket undersøge, hvad sanselighed er og gøre publikum mere bevidste om deres sanser.

»Som mennesker er vi vant til at se på verden rationelt, men vi har også en krop og nogle sanser. Gæsternes oplevelse af værket fortæller os lidt mere om, hvad sanseligheden er«, siger Gry Worre og fortæller, at festivalgæsterne får udleveret et spørgeskema, inden de går ind, hvor de får til opgave at give en poetisk beskrivelse af den tilstand, de befinder sig i.

Når de kommer ud af værket igen, taler de om, hvordan de oplevede det og med de »data« udforsker kunsterne, hvad sanseligheden er.

Festivalgæsterne bliver også spurgt, om de vil donere et hår, så kunstnerne har deres DNA sammen med deres spørgeskema.

»Vi vil gerne have, at gæsterne giver noget tilbage til kunstnerne, og så er det for at understrege, at vi er et laboratorium, der udforsker sanserne, og vi går 'videnskabeligt' til værks«, siger Gry Worre.

Skov af lagenstrimler

»Fuck, hvor var det fedt! Hvorfor er der ikke nogen, der har fundet på det før?«, siger en pige i en gulvlang sort kjole. Hun har lige været inde i en anden af de bolsjestribede kasser, hvor gæsterne også kan blive en del af værket.

Her hænger lommelygter ned fra loftet i lange snore, og i hver ende lyser lygterne i blå, gule, røde eller grønne farver. Gæsterne skal holde fast i to lygter i den samme farve og hver gang lyset i lygterne skifter, skal de gribe fat i en ny lygte med den farve, der er deres.

Er man for langsom, ryger man ud af legen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I et tredje rum, er værket 'The Forest' af kunstnergruppen UngtLys. Her træder man ind i en tæt skov af hvide lagenstrimler, der hænger fra loftet - så tæt, at man kan mærke trådene fra stoffet kilde i ansigtet, når man går igennem.

»Hvor er det en syret følelse. Det har jeg alligevel aldrig prøvet før«, siger en ung lyshåret pige i en hvid kjole til sin veninde, mens de går igennem værket.

Og netop de nye oplevelser, som man finder i kunsten, er et af formålene med Roskilde Festivals kunstzone, mener kurator Gry Worre.

»Mange har ikke adgang til for eksempel performance kunst i deres hverdag - og har ikke stiftet bekendtskab med det før - så når de oplever det på Roskilde Festival, bidrager vi til at demokratisere kunsten«, siger hun.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce