Annonce
Annonce
Scene

Ny opera er underholdende og klæbrig nytolkning af ikonisk klassiker

Niels Marthinsen er i sit rette element med kammeropera-udgave med kvindelig vinkel på historien om Jekyll og Hyde.

Det er svært ikke at læse gyserklassikeren om Dr. Jekyll og Mr. Hyde fra en psykoanalytisk vinkel: som en fortælling om kampen mellem det overjeg og de drifter, vi rummer.

ANMELDELSE

Dr. Jekylls Advokat
Politiken synes

Komp.: Niels Marthinsen

Iscen.: Anne Barslev

Dir.: Barnaby Palmer

Den Fynske Opera. Til 29. marts.

Den danske komponist Niels Marthinsen elsker at forvandle litterære klassikere til opera, og han holder af at give dem et vrid undervejs.

Så med hjælp fra librettisten Eva Littauer er Robert Louis Stevensons mad scientist-gyser i Marthinsens operaudgave blevet til historien ikke så meget om Dr. Jekylls skruppelløse, voldelige underjeg, men om en kvinde, der er tiltrukket netop af hans hensynsløse, liderlige alter ego.

Kvinden i centrum
Fortællingens mandlige advokat er gjort til en kvinde og sat i centrum.

Jane Utterson er en voksen dame med en dominerende mor, og hun har aldrig haft et forhold til en mand. Fra sit stade højt hævet over alle andre på scenen truer den hysterisk-hypokondriske mor konstant med at falde ned og slå sig ihjel, mens hun hoster, klager over ondt i hjertet og udfolder hele den omklamrende mors egoistiske arsenal af tarvelige kneb til at holde på sin datter.

LÆS OGSÅMageløs farce leverer latter-knockout

Men Helene Gjerris som datter-advokaten har besluttet sig. Mens hendes forelskede assistent Justin gør alt, hvad han kan, for at gøre hende glad, er Jane ude på at få den mystiske Dr. Jekylls opmærksomhed. Hun røber sine falliske drømme for ham om en nøgle, Mr. Hyde har, der kan »lukke mig op«, som hun synger.

Succeshold tilbage
Den erfarne Niels Marthinsen har samlet holdet fra sin 2010-succes med den herligt perverse helaftensforestilling ’Snehvides spejl’ på Den Jyske Opera. Sammen har de skabt en berigende og stædigt klaustrofobisk gendigtning af Stevensons ikoniske klassiker fra 1880’erne.

Selv om der er steder, hvor ordene er lagt skævt i munden på sangerne, giver librettoen uhyggeskaberen Marthinsen mulighed for at udfolde sig i sit rette element med en kammeropera, hvor et stønnende lille ottemandsorkester lægger en effektivt fremaddrivende bund under historien om dobbeltmanden Jekyll og Hyde – set fra en kvindes side.

Veteranen Helene Gjerris forløser den undertrykte, men viljestærke advokatdatter. Jørn Pedersen som den firskårne videnskabsmand forvandler sig til den frådende mandsling Mr. Hyde med en stemme, hvis ukontrollerede kraft bliver en force.

LÆS OGSÅKultfilm overført til scenen er forbløffende spot on

Den unge Thomas Storm sætter med sin bløde, robuste baryton en fed streg under talentet, og David Danholts gennemført komiske doktorfigur er som sakset ud af en Rossiniopera.

Han er en klassetenor, og han sørger for de forløsende grin i det ellers klæbrigt tunge drama, mens Elsebeth Dreisigs velsungne mor fra sit høje, ensomme stade trækker i den stik modsatte retning. Dirigent og musikere trak ved premieren også i lidt forskellige retninger.

Men Marthinsen tør skrive nutidsopera, der underholder og skræmmer. Denne gang i en velturneret ny læsning af en gyserklassiker, der minder os om, at vi alle har både et overjeg og et underliv.

Får vi ikke de to sider af os selv til at hænge sammen, går det galt. På den ene eller den anden måde.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce