Karakterer fra Francois Gerards store 1800-talsmaleri af Karl 10.'s kroning samlet om barytonen Nicola Ulivieri som Don Profondo.
Foto: Thomas Petri

Karakterer fra Francois Gerards store 1800-talsmaleri af Karl 10.'s kroning samlet om barytonen Nicola Ulivieri som Don Profondo.

Scene

Med halløj på kunstgalleriet falder Rossini på plads

Italienerens skøreste opera mangler en rigtig handling, men på Det Kongelige Teater har en italiensk instruktør fundet en genial løsning.

Scene
FOR ABONNENTER

Ejeren af kunstgalleriet er en selvbevidst, strid mokke. Arbejderne, der skal hænge kunstværkerne op, synes, hendes assistent er utålelig.

Intet er færdigt i tide til udstillingen, og så begynder personer at komme ud af malerierne. Sammen med kendte ansigter fra Van Goghs, Picassos og Magrittes værker laver de ravage og gør rengøringspersonalet nervøse.

En pave i underbukser og hidsige unge kavalerer med trukne kårder skræmmer de besøgende, der går fredeligt rundt med audioguides. En ung mand tvinges til at smide alt andet end sine orange underhylere, så tenoren Gert Henning-Jensen kan skifte til nutidigt kostume og fortsætte sin belejring af en ung kvindelig kunststuderende.

Ud af en kasse med påskriften »skrøbelig« kommer en hysterisk koloratursopran og laver en scene, fordi hendes sko er blevet væk.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce