Annonce
Annonce
Annonce
Scene

Alle græd, da den mest elskede danser sagde farvel

Solodanser Thomas Lund dansede af, så selv teatrets genfærd måtte bukke.

Gem til liste

fakta

Politiken synes

Selv Hübbe græd, Sylfiden var trøstesløs, og 24 solodanserinder og eksballerinaer trådte frem på rad med en rød rose. Og så kom Bamse og Kylling ellers valsende ind.

Godt det samme, for nu var det her ikke noget gravøl.

LÆS OGSÅFestlig ballet får det forkerte ben ud af sengen

Men når der er afdansningsbal for en solodanser af Thomas Lunds karat, er det bare om at give los – om tårerne så står en ud af øjnene.

Hvad andet med en danser, som har sprunget og spændt så vidt?

Nye højder
Som frontfigur i kompagniet gennem to årtier har han løftet Bournonville til nye højder, ligesom han med sin indlysende virtuositet og karaktersans har givet liv til ikke bare himmelstormende noble prinser, men også de mest nørdede og urkomiske personager.

Ved siden af har han undervist, instrueret og koreograferet. Selv Bamse har han fået til at danse ballet.

Denne aften blev der danset på Gl. Scene, så alle store ånder og dansende genfærd blev manet frem fra teatrets indre.

Monna Dithmer

Den mest elskede danser
»En sjælden gang kommer der en kunstner, som publikum tager til sig som en gave. Du har været den mest elskede danser af dem alle, både på og uden for scenen«, sagde balletmester Nikolaj Hübbe, mens han kæmpede for at få styr på stemmen under aftenens maratonapplaus.

Der blev stampet og klappet, hylet og hyldet til den store guldmedalje – som kronen på alle de andre hædersbevisninger, der er blevet den kun 37 år gamle Thomas Lund til del gennem karrieren.

Dæmonisk danselærer
Og dér stod den lille mand i kilt. Tog sig til hjertet, slog ud med armen og bukkede. Med alle sine roser i favnen.

Nu havde han også givet alt. Denne aften blev der danset på Gl. Scene, så alle store ånder og dansende genfærd blev manet frem fra teatrets indre.

En aften, hvor det hele løftede sig.

LÆS OGSÅMesterværk vender hjem efter sexchikane og landflygtighed

Hvad bedre sted at sætte af end ’Enetime’, med Lund i glansrollen som alle tiders mest dæmoniske danselærer. På sin plads, nu hvor han skal overtage den afgørende post som leder af Den Kgl. Balletskole.

Sådan som han på desperadomaner driver sin elev rundt i manegen, henrevet af betagelse og nådesløs sadisme, kan de små dansepus bare vente sig fremover.

Forvreden elegance
Lige fra han stikker hovedet frem i døråbningen, kommer ubehaget krybende ind på én.

En pudsig, forkrampet nørd, der kejter sig af sted med dyriske ryk. Vanviddet ulmer i kroppen, hænderne truer med at gå deres egne gale veje, mens øjnene flakser som på en lille uartig dreng. Men Ida Prætorius’ lyslokkede, frejdigt frembusende elev har også nogle urimeligt lange, forlokkende ben!

Lund snuser til sit bytte, så han er ved at dåne. Men gradvis får den dæmoniske danser i ham overtaget, så han med en egen forvreden elegance danser sin sagesløse partner til døde.

Eksistensens yderposter
Det er netop det, Thomas Lund er så eminent til: at forvandle sig fra det ene øjeblik til det andet.

Fra kejtenørd til sanseløs sadist til betuttet barn, der forfærdes over den kraft, der driver ham ud i vanviddets mørke. I detaljer ser man, hvordan noget andet kommer over ham.

Det er sådan, den lille mand bliver stor – så det lyser langt væk.

LÆS OGSÅBamse og Kylling bliver til ballet

Det er jo det, det hele handler om i ’Sylfiden’: James bliver grebet af noget større. Ånden kommer over ham, båret frem af sylfidevinger. Også her bliver mødet med et kvindevæsen til en dødedans, der driver en mand ud over kanten.

Lige så tragisk, som aftenens førstedel var sort og dæmonisk. Det bandt forestillingen sammen til en bevægende helhed, med Lund sendt ud på eksistensens yderposter.

Tid og rum sat ud af kraft
Han er aldeles bjergtaget og sylfide-struck – hvad andet sådan som Gudrun Bojesen danser med – og for – sin karrieres partner. Ud på sylfidevidderne forfører hun ham med sin overjordiske lethed, uendeligt blide gratie og glimt i øjet. Der er det altså, så hjertet må briste.

Til sidst måtte alle, dansemus og mænd og os i mørket ? på vink fra balletmester Hübbe ? bukke for Thomas Lund. På tide.

Monna Dithmer

For James i Thomas Lunds skikkelse er åbenlyst en mand, der mod sin vilje og fornuftens fatteevne bliver fuldstændig overmandet af sylfidelængsel.

Prisgivet kaster han lange blikke efter sin Effy og trolovelsesringen på fingeren, men må fortumlet og henrevet give efter. Sådan som Lund sætter af med sine berømmede fjerlette spring, er det, som om ikke alene tyngdeloven, men tiden selv for en stund blev sat ud af kraft.

Alle måtte bukke
Et helt særligt lys omsluttede denne aften James og hans Sylfide. Ikke underligt, at Sylfide-Gudrun havde svært ved at lande igen. Hun glemte at hente dirigenten ind til den rituelle applaus, og Lund måtte støtte som usvigeligt trofast partner.

Men det var helt i afskedens ånd. Vi mistede alle fodfæstet for en stund. Der var noget større på færde.

Til sidst måtte alle, dansemus og mænd og os i mørket – på vink fra balletmester Hübbe – bukke for Thomas Lund. På tide.

PolitikenPlus
  • Det Dyrebare Ny udstilling på Zoologisk Museum bliver den største i museets historie og viser nogle af dets mest dyrebare skatte.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Den sidste Mozart DR UnderholdningsOrkestret har igennem de sidste 15 år været kendt som Danmarks Mozartorkester. Kronen på værket var udgivelsen af de samlede symfonier i 2013.

    Pluspris fra 250 kr. Alm. pris fra 184 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det forbløffer mange at flere af Bachs mest elskede værker, blandt dem storværker som messen i h-mol og Juleoratoriet, næsten udelukkende er genbrug af tidligere værker.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Donka Fantasi, drømme og et helt nyt greb om det klassiske teater får frit løb i ?Donka?.

    Pluspris fra 245 kr. Alm. pris fra 295 kr. Køb
  • 'Dyret' - Carsten Bang Carsten Bang lufter de dyriske lyster i sit nye one man show 'DYRET!'

    Pluspris 180 kr. Alm. pris 225 kr. Køb