Annonce
Annonce
Annonce
Scene

Trolden er for tam på Nørrebros Teater

Lars Mikkelsen og Ditte Hansen er i blodig infight i mellemgod nyfortolkning af Shakespeare-klassiker.

Gem til liste

Lars Mikkelsen har det danske teaterpublikum i sin hule hånd for tiden.

Ingen dansk skuespiller kan som han spille en ynkelig og samtidig udspekuleret mandsperson. Det så vi senest i ’Tartuffe’ på Grønnegårdsteatret og i ’Dæmoner’ på Østre Gasværk.

Han er vor tids Harlekin, commedia dell’arte-figuren. Den sociale kamæleon, som hele tiden er sulten efter mere og mestrer det sociale spil, men oftere snyder sig selv end de andre.

LÆS OGSÅ Mandekærlig teaterklassiker er underholdning for hele familien

I Nørrebro Teaters nyfortolkning af ’Trold kan tæmmes’ mestrer han sit spil lidt for godt. Nyfortolkningen af Shakespeares komedie overbeviser ikke som social satire over den moderne karrierekvinde.

Men som kampplads for Lars Mikkelsens og Ditte Hansens dyst i komediespillets kunst er forestillingen en sand fornøjelse.

Nævekamp
Lars Mikkelsens figur ligner en krydsning mellem B.S. Christiansen og en poetisk begavet klon af Klaus Riskær Pedersen. Han hedder Peter Thorup, er en rigtig krejler af en rigmandssøn og altid på udkig efter penge.

Under en jordomsejling har han – hævder han – reddet 37 somaliske bådflygtninge fra druknedøden i Det Indiske Ocean og kommer på den måde i mediernes søgelys.

Forestillingen mangler kød og troværdig karaktertegning til for alvor at bide som satire over den moderne karrierekvinde.

Kristian Husted

Med hjælp fra journalisten Hans, spillet med neurotisk sitren af en Ole Lemmeke i storform, får han færten af Katrine Berning. Hun er trolden, der skal tæmmes.

En kolerisk karrierekvinde på toppen af sin ydelseskurve, spillet af Ditte Hansen. Giftemoden, giftig – og pissegal. Det skulende blik, de hængende skuldre, den fremskudte underkæbe: karrierekvinden Berning er et skarpladt maskingevær, og alt og alle omkring hende nakkes, med ord.

Hvorfor er hun gal?

Måske fordi de ansatte i »landets største virksomhed«, som hun leder, er inkompetente. Mener hun.

Måske fordi hun endnu ikke har mødt manden, der kan matche hende. Så vader Lars Mikkelsens frække overklasselandstryger, bogstaveligt talt, ind i hende, og resten er historie.

Ikke uden en kamp på de bare næver, der i Kim Bjarkes commedia dell’arte-inspirerede opsætning sidder virkelig løst.

Best of Mikkelsen
Det er gakket. Rummet sitrer af energi og vildskab, når de to sociale misfits går i kødet på hinanden.

Problemet er bare, at vi ikke rigtig kan føle noget for denne Katrine Berning. Alt, hvad hun siger, er kolerisk. Alt, hvad hun gør, er kolerisk. Indtil øjeblikket, hvor hun endelig giver efter og en kort stund smelter i armene på Peter Thorup.

Hun har ingen mellemlægning, som ømhed eller sødme, der kan give figuren farve og menneskelighed.

Ditte Hansens karrierekvinde bliver et betontungt postulat om tidens kvinde som ’mean bitch’ og er derfor nem at affeje som karikatur.

Kan man virkelig nå til tops i dansk erhvervsliv uden at eje skyggen af empati?

LÆS OGSÅFantastisk skuespillerhold går løs på Molière-klassiker

Det samme gælder som sagt Mikkelsens figur, Peter Thorup.

Commedia dell’arte-spillet er ved at blive en hæmsko for Mikkelsen. Han er blevet for god til det. Det virker til tider, som om skuespilleren ikke længere har brug for en rolle. Overklasseløget Peter Thorup reduceres simpelthen til en ’best of Mikkelsen’.

Det skyldes til dels, at karakteren i sig selv er uden indre sammenhæng.

Men også, at forestillingen i så høj grad er bygget op omkring scenerne med Mikkelsen og Hansen.

Manglende troværdighed
Sidehistorien om Katrine Berings søster, Bianca, spillet af Anne Sofie Espersen, er for løs i kødet til at give et egentligt modspil til hovedhistorien.

Der er gode, komiske scener. Vi griner, når yogalæren Lucentio, spillet af Kenneth M. Christensen, manipulerer Biancas labre skabning ud i de mest umulige og umiskendeligt seksuelle positioner, imens Ole Lemmekes journalist jaloux forsøger at følge hende med sin interviewblok.

Her, i de absurde fysiske tableauer, er iscenesætter Kim Bjarke på hjemmebane.

LÆS OGSÅHerman Bang sætter Betty Nansen til vægs på Folketeatret

Men ligesom Ditte Hansens koleriske karrierekvinde bliver også Anne Sofie Espersens high society-kvinde reduceret til et overfladisk postulat i norske Vidar Magnussens manuskript.

»Som moderne kvinde i Danmark, hvordan ser du din idealmand?«, spørger Amalie Lindegaards journalistpraktikant.

»Fantastisk! Spastisk! Plastisk!«, svarer Bianca, som ligner en karikatur på en damebladskarikatur. Hvem kan genkende sig i den?

Forestillingen mangler kød og troværdig karaktertegning til for alvor at bide som satire over den moderne karrierekvinde.

Men hvis man er til ægteskabsfejder for åbent tæppe mellem to af landets bedste komedieskuespillere lige nu, vil man bestemt ikke gå skuffet hjem fra ’Kan trolden tæmmes?’.

PolitikenPlus
  • Spor Festival Spor Festivalen inviterer indenfor (og udenfor) for 9. år i træk til koncerter, performances, udstillinger samt seminarer og artist talks

    Spar 20% på 2 venues Læs mere
  • Bora Bora Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus.

    Pluspris 110 kr. Alm. pris 140 kr. Køb
  • Koncerten ?Koncerten? er en fysisk ekspressiv og grotesk historie om et orkester, der gør oprør mod hierarkiet.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 125 kr. Køb
  • Death Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus

    110 kr. - spar 30 kr. Læs mere
  • Usually Beauty Fails Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus

    110 kr. - spar 30 kr. Læs mere