Annonce
Annonce
Scene For abonnenter

Kæmpehånd slår revne i Verdis alpeidyl så tæerne krummer

Stemmerne og orkestret er guf i operaen ’Luisa Miller’, men tragedien bliver alt for bastant.

Man ser en alpeidyl. Et lille stykke fredelig sæter med grønt, indbydende græs, hvor hele operakoret begynder med at lejre sig og spise picnic for at fejre titelpersonen Luisa Millers fødselsdag.

Men idyllen er i onde hænder – og det i fuldstændig konkret, bogstavelig betydning.

Forestillingens scenografi omfatter nemlig et par enorme afskårne mandehænder, der ses i færd med at rive den lille tyrolske alpeidyl over, så den går i to stykker.

Allerede ved aftenens begyndelse er der opstået en bekymrende revne i græstæppet, og op af denne flænge stiger skurken i Malmøs aktuelle opsætning af Verdis opera 'Luisa Miller'.

En skurk ved navn Orm
Skurken hedder Wurm. Tysk for orm. Verdi og hans librettist Salvatore Cammarano, der har modelleret operaen om den unge Luisas lidelser efter Schillers drama ’Kabale und Liebe’, var med på den voldsomme symbolik. En skurk, der hedder Orm! Så ved vi da, hvem vi skal holde med, og hvem vi ikke skal holde med.

LÆS OGSÅSpeedsnakkende eksmodel skriver saftigt, men upræcist om sin operapassion

Revnen i alpeidyllen bliver kun bredere i løbet af en forestilling, hvor endnu en overdimensioneret skurkehånd ender med at knuse stakkels Luisas og hendes lille, retskafne fars fattige alpehytte.

Tæerne krummer sig i skoene, mens kæmpehånden krammer hytten til pindebrænde.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce