Annonce
Annonce
Scene For abonnenter

Technobedste og gale pjerrotter giver stærkt musikalsk teater

Avantgardisterne Else Marie Pade og Schönberg var omdrejningspunktet på to scener denne uge.

Den ene hovedperson lever endnu, men er oppe i årene, al den stund hun er født i 1924.

Det drejer sig om Else Marie Pade, hvis pionerarbejde inden for konkret og elektronisk musik i de senere år er blevet reddet fra glemsel til fordel for kærlig væg til væg-mediedækning.

Ung spiller 'techobedste'
Pade er blevet udnævnt til ’technobedste’ af den samlede generation af yngre danske laptopkomponister, og nu er hun hovedperson i en teaterforestilling om sit eget liv.

Den anden hovedperson er tolvtonemusikkens afdøde far, Arnold Schönberg.

LÆS OGSÅUgens scene: Suzanne Brøgger dramatiserer techno-bedstemors liv

Begge har været i spil i København i denne uge, og Pade kan opleves endnu. Heldigvis. For det er en rørende intimforestilling på bare fem kvarter, der spiller på Københavns Musikteater.

Grebet er at lade den unge Gry Guldager spille den gamle komponist, og det fungerer. Rigtig godt.

En helhed
Suzanne Brøgger har sakset en tekst, der som i et kalejdoskop blander Else Marie Pades beretning om tilfangetagelse under krigen, skarpt forhør og ophold i Frøslevlejren med hendes afvæbnende smukke redegørelser for, hvorfor hun som sensitivt øremenneske ikke blev husmor på den ordentlige måde.

Selv om hun fandt manden Henning, der gav hende sit efternavn.

LÆS OGSÅSuzanne Brøgger er et æggehoved med ambitioner

At skyde uddrag af Goethes ’Faust’ ind i denne beretning i form af Poul Storms skarpt tegnede dialog med sig selv som både Mefisto og Faust er fikst. Stykkerne samler sig til en helhed.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce