Annonce
Annonce
Scene For abonnenter

Kongelig 'Nøddeknækker' fiser ud i anden akt

'Nøddeknækkeren', med scenografi af dronning Margrethe, starter fint og børnevenligt.

Minsandten, om ikke selveste H.C. Andersen kommer med som gæst!

Ballettens hovedperson lille Clara gør sig klar til juleaften et sted i København i 1874, og dér skrider han ind i den oppyntede stadsstue. Med næsen i sky og sin eventyrbog under armen, og tivolidirektør Bernhard Olsen lige i hælene.

LÆS OGSÅTivolis jule-trækplaster får fire forestillinger mere

Tivolis nyfortolkning af ’Nøddeknækkeren’ har nemlig parret E.T.A. Hoffmanns oprindelige historie med sin egen verden og H.C. Andersens eventyr.

Den spidsborgerlige fantasi om julen
Julen er højsæson for internationale opsætninger af den klassiske ballet med musik af Tjajkovskij, og i år er Tivoli gået sammen med scenograf dronning Margrethe og koreograf Peter Bo Bendixen om at skabe et stedsspecifikt værk til den traditionsrige forlystelseshave.

En god idé, og den fungerer. Både koreografisk og scenografisk. I hvert fald i første akt. Hvis altså man accepterer rammen, som er en vis Biedermeier-julefantasi med højtbelæsset juletræ, fru mor med plirrende øjne og stramt korset og hr. far med ild i cigaren.

LÆS OGSÅDronningen om juleballet: »Jeg vil pinedød, at det her skal blive ordentligt«

Noget nær den spidsborgerlige fantasi om julen, som stormagasinerne stadig forsøger at sælge os.

Heldigvis er H.C. Andersen, sjovt spillet af Tommy Edvardsen, med som gæst. Og de abstrakte og koloristisk levende vægflader i dronning Margrethes scenografi sprænger Biedermeier-drømmen indefra og giver luft til fortællingen om drømmens forvandlingsevner.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce