Umennesket. Rovfugleagtige Medea er en af de kvindelige samfundsundergravende skikkelser, som Nielsen maner frem i jagten på et nyt væsen. Foto: Sofie Amalie Klougart (PR)

Umennesket. Rovfugleagtige Medea er en af de kvindelige samfundsundergravende skikkelser, som Nielsen maner frem i jagten på et nyt væsen. Foto: Sofie Amalie Klougart (PR)

Radikal performer genopstår i magisk dødedans med Karen Blixen

Nielsen leder efter det tredje køn i forvandlingsfortællingen 'Transformator'.

Teateranmeldelser
FOR ABONNENTER

Bevar mig vel hvor Nielsen ligner Baronessen – eller er det omvendt?

Radmager og med et fascinerende dødningeansigt i 3. stadie af syfilis. Elskværdigt spiddende med sin aristokratiske diktion, sortklædt og rygende, tager den evige fortællerske imod os lavpandede dødelige i forestillingens antechambre. Er vi beredt til jagt?

Næh, vejen til fremtiden banes af kvinderne, de store dramaers kvinder af mytisk format.

Men allerførst har vi fået fremvist det materiale, som skal indgå i forestillingens transformationsmaskineri: Nielsens legeme. Nøgent og ubevægeligt sidder det og trækker vejret i en glasmontre, mens spørgsmålet gjalder gennem rummet: »Hvor mange liv, køn, væsener rummer et menneskelegeme?«.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce