døden. De fire kvinder i danse-kollektivet Fanclub går i kødet på døden med en god portion uhøjtidelighed og legesyge.
Foto: Jacob Grønbech Jensen

døden. De fire kvinder i danse-kollektivet Fanclub går i kødet på døden med en god portion uhøjtidelighed og legesyge.

Teateranmeldelser

Sprællevende koreografi danses helt uden dødsangst

Den unge danske koreografi lever og har det godt viser det kvindelige dansekollektiv Fanclub.

Teateranmeldelser
FOR ABONNENTER

'Death'. Med den titel er der ligesom lagt i kakkelovnen.

Men de fire kvinder i dansekollektivet Fanclub holder sig ikke tilbage fra at tale om det helt store, selv om de kun er godt og vel midt i 30'erne. Med den mest øretæveindbydende uhøjtidelighed og legesyge lyst til at eksperimentere, vi længe har set på en dansk dansescene, kaster de sig ud i et koreografisk raid ind på dødens område.

Det kunne sagtens være gået galt. Særligt i første afdeling af aftenens dobbeltprogram, som er koreograferet af nordmanden Kim Hiorthøy. Her kommer Andrea Deres, Carolina Bäckman, Ellesiv V. Selseng og Sofia Karlsson farligt tæt på den skinbarlige, koreografiske tomhed.

Men i stedet for at ende i ironisk antikoreografi løfter Hiorthøys 'Hi Score' sig til en subtil besyngelse af, at noget findes i verden, snarere end intet. En koreografisk fætter til Inger Christensens digt 'Alfabet', hvor »abrikostræerne findes«, men med en god dosis absurd teater lagt oveni.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce