Mystik. »I Vig Forsamlingshus bliver vi budt velkommen af forsamlingshusets ejer, Lene. Så bliver vi hentet ud i bilerne. Jeg kommer op at køre med en 21-årig kvinde, som er på antidepressiv medicin og elsker heste. Vi bliver sat af på en gård, hvor en mor fortæller en ubærligt smuk historie om sin søn. Vi bliver hentet af en ny bil, bliver sat af et nyt sted, osv. «, fortæller Politikens anmelder.

Teateranmeldelser

Døren til det røde rum fra Twin Peaks findes i Vig

Den amerikanske kultserie bliver til magisk teater i hænderne på lokale beboere i Odsherred.

Teateranmeldelser

Hvornår har du sidst været oppe at køre med Døden?

Han ligner en ganske almindelig ung mand på 25, og han har fået frakendt kørekortet mere end én gang. For spritkørsel og overtrædelse af fartgrænsen. Engang blev han snuppet med 200 kilometer i timen og 2,2 promille i blodet. Sådan går det indimellem unge danske mænd. Men sådan går det måske især unge mænd i yderområder som Odsherred, hvor vi ligger og kører rundt en sen fredag aften på de små veje et sted mellem Vig og Egebjerg.

Jeg husker ikke den unge mands borgerlige navn. Jeg har glemt det, ligesom jeg har glemt så mange andre detaljer i ’Velkommen til Twin Peaks’. Forestillingen er nemlig, ligesom sit forlæg, den amerikanske kultserie af David Lynch fra starten af 90’erne, én lang drøm. Sådan føles det i hvert fald, selv om det er helt almindelige danskere, vi møder undervejs på den næsten tre timer lange tur igennem Odsherred anno lige nu.

I Vig Forsamlingshus bliver vi budt velkommen af forsamlingshusets ejer, Lene, som fortæller os om tv-seriens mange skæve eksistenser og sit eget personlige problem med at have et alt for stort hjerte – ligesom Laura Palmers veninde Donna. Så bliver vi hentet ud i bilerne. Jeg kommer op at køre med en 21-årig kvinde, som er på antidepressiv medicin og elsker heste. Vi bliver sat af på en gård, hvor en mor fortæller en ubærligt smuk historie om sin søn. Vi bliver hentet af en ny bil, bliver sat af et nyt sted, osv.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme