nærkamp. Julie Steincke og Tomas Ambt Kofod: den ene spaltede figur i den andens greb.
Foto: Miklos Szabo

nærkamp. Julie Steincke og Tomas Ambt Kofod: den ene spaltede figur i den andens greb.

Teateranmeldelser

Flotte skuespilpræstationer redder slap dramaturgi i gysermusical på Det ny Teater

Det Ny Teaters opsætning af ’Jekyll & Hyde’ lider selv af personlighedsspaltning: først hammerkedelig, så højdramatisk.

Teateranmeldelser
FOR ABONNENTER

Hvem er han egentlig, den høje, tynde mand, der står foran os med blod på skjorten? Den gode viktorianske læge med de ædle forskerambitioner eller en grum morder på jagt efter sit næste bytte?

Den spaltede Dr. Jekyll & Mr. Hyde har længe været gefundenes fressen inden for ikke mindst underholdningsbranchen og har avlet stribevis af især film. Det dragende ved Stevensons klassiker fra 1886 er jo, at den oldgamle kamp mellem det gode og det onde her udkæmpes i samme skind og sind – som afspejling af en tid, hvor lægevidenskaben med de første psykologiske eksperimenter for alvor begyndte at interessere sig for menneskets ubevidste natside.

Oplagt virker det – som Fransk Wildhorn og Leslie Bricusse gør det med deres værk, der havde sin første Broadwayopførelse i 1997 – at lade Jekyll/Hyde genopstå som psykogyser for fuld melodramatisk musicaludblæsning.

Her på Det Ny Teater kan man så i det spektakulært frankensteinagtige laboratorium se Dr. Jekyll stå der med hjelm på hovedet for i eksperimentets interesse at kortslutte sig selv, så hundredvis af glødelamper gnistrer og lyner. Et magisk øjeblik. Timen er inde, ’This is the moment’, som musicalens hitnummer lyder. Forvandlet bliver han til onde Mr. Hyde, og dermed bliver der efterhånden sat stærkstrøm til dramaet.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce