Fotrinlig. I Betty Nansen Teatrets nye opsætning af det 2.500 år gamle stykke spilles Medea af Livia Millhagen, som er en fortrinlig svensk skuespillerinde.
Foto: Rumle Skafte

Fotrinlig. I Betty Nansen Teatrets nye opsætning af det 2.500 år gamle stykke spilles Medea af Livia Millhagen, som er en fortrinlig svensk skuespillerinde.

Teateranmeldelser

Græsk tragedie reduceres til ægteskabsdrama i samtalekøkkenet

Stefan Larsson tilfører tragedien lidt elguitar og et demokratisk svensk-dansk samarbejde.

Teateranmeldelser
FOR ABONNENTER

Kan en moderne dansker forstå Medea, verdenshistoriens mest berømte barnemorderske? Jesus var ham, der gik på vandet. Medea var hende, der slog sine børn ihjel. Men var hun deprimeret, psykotisk, et udiagnosticeret tilfælde af adhd eller simpelthen bare skingrende sindssyg?

I Betty Nansen Teatrets nye opsætning af det 2.500 år gamle stykke spilles hun af Livia Millhagen, som er en fortrinlig svensk skuespillerinde.

Med tårefyldte øjne, udtværet mascara og rodet hår raver hun rundt i scenerummet og taler til os på en blanding af grebrokkent dansk og klingende svensk. »Forstår I, hvad jeg siger?«, spørger hun, på én gang hånligt og afgrundsdybt fortvivlet.

Vi er placeret på alle fire sider rundt om scenen, og vi forstår ærlig talt ikke altid, hvad Millhagen siger, desværre, hvilket er ærgerligt, eftersom Medea først og fremmest er en sproglig konstruktion.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce