HUN SOLO spiller på Politikens scene på Folkemødet torsdag d. 15. juni kl. 20. Foto: Ninna Flor (pressefoto)

HUN SOLO spiller på Politikens scene på Folkemødet torsdag d. 15. juni kl. 20. Foto: Ninna Flor (pressefoto)

Live

Vi vil have flere kvinder på plakaten

HUN SOLO er et projekt skabt af musikerne Kirstine Stubbe Teglbjærg og Nana Jacobi og musikformidler Anya Mathilde Poulsen for at synliggøre kvindelige kunstnere og sætte fokus på diversitet. De spiller på Politikens scene på Folkemødet torsdag.

Live

"Idéen opstået som et personligt behov«, fortæller musiker Kirstine Stubbe Teglbjærg, der tidligere var en del af gruppen Blue Foundation. Hun befinder sig nemlig i en branche, der ifølge tal fra Koda består af 81 pct. mænd. På landets festivalplakater er tallet endnu højere.

Derfor har hun sammen med Nana Jacobi og Anya Mathilde Poulsen taget initiativ til konceptet HUN SOLO, hvor fem forskellige kvinder til hver koncert optræder solo.

»Folk, der kommer til koncerten, går ikke bare til koncert med en kvindelig musiker. De får faktisk fem forskellige kunstnere og fem forskellige udtryk«, fortæller Anya Mathilde Poulsen, der er medinitiativtager til HUN SOLO og konferencier til koncerterne, der med musiker og medstifter Nana Jacobis ord er eksploderet mellem hænderne på dem.

HUN SOLO spillede deres første koncert på kvindernes internationale kampdag sidste år. De har lige afsluttet en forårsturne, og i løbet af sommeren skal de ud over Folkemødet også spille på Roskilde Festival, Smukfest og Ofelia Live.

»Det er virkelig gået amok. Det har været overraskende og enormt bekræftende, at folk af alle køn gerne vil opleve vores musik«, fortæller Nana Jacobi.

Det feminine udtryk

Anya Mathilde Poulsen kender Kirstine Stubbe Teglbjærg fra dengang, hun skrev interviewbogen ‘Feminint Forstærket’ om kvinder i dansk musikliv. I bogen fortæller Kirstine Stubbe Teglbjærg bl.a., at mange ikke troede, hun bidrog til kompositionerne i Blue Foundation, men at hun blot var frontfigur.

»Vi har historisk set haft en kultur, hvor kreative udtryk generelt er produceret af mænd. For mig handler HUN SOLO om, at jeg er pissenysgerrig på feminine udtryk«, fortæller Kirstine Stubbe Teglbjærg.

»Mit projekt er ikke at sige, at der er feminin og maskulin kunst. Men som kunstner har jeg en interesse i at spejle mig i nogen, der ligner mig selv«.

Men hvis der ikke er forskel på maskulin og feminin kunst, hvorfor er der så brug for et projekt som HUN SOLO?

»Hvorfor er der brug for mere ligestilling?«, spørger Kirstine Stubbe Teglbjærg tilbage. Ligestillingen har i de kunstneriske fag været bagud i forhold til mange andre fag, forklarer hun:

»Her er du nødt til at have albuer og stærk intuition, og du er nødt til at turde skille dig ud – ellers brænder du ikke igennem. Det er fag, hvor der stadig er meget færre kvinder end mænd. Jeg tænder på at se nogle seje kvinder udtrykke sig«, forklarer hun.

For Anya Mathilde Poulsen er HUN SOLO også en kommentar til de bookere, der ifølge hende ikke altid kan få kvalitet til at rime på kvinder.

»Vi synes, det er underligt, at der er så få kvindelige kunstnere på plakaterne rundt omkring. Det argument, bookerne bruger, når de bliver spurgt, hvorfor der ikke er flere kvinder på deres festivaler eller spillesteder, er typisk, at de ikke går op i køn – de booker bare kvalitet. Dermed underforstået, at kvinderne ikke leverer den kvalitet. Det er vi jo uenige i«, siger hun.

Vi har spurgt Annisette fem hundrede gange, om hun vil være med

Kvinderne forsvinder

Men der ligger også et dilemma i HUN SOLO, mener Nana Jacobi, fordi de ønsker en fremtid, hvor der ikke er brug for projektet. Styregruppen bag projektet ønsker, at man kan få den slags oplevelser alle steder:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Men som det er lige nu, oplever vi, at der er brug for en platform, hvor vi kan vise den kvalitet, skabt af kunstnere, som tilfældigvis også er kvinder«, siger hun.

I siger, I gerne vil sætte fokus på diversitet. Når man lige umiddelbart kigger på det lineup, I har haft, ligner I så ikke hinanden i alder og musikalsk udtryk?

»Det synes jeg faktisk ikke, vi gør. Vi har haft et ret stort genre- og aldersspænd. Og vi har virkelig gjort, hvad vi kunne. Vi har spurgt Annisette fem hundrede gange, om hun vil være med. Vi synes, hun er en fantastisk rollemodel. Hun er stadig i fuld gang, og hun har stadigvæk kunstnerisk integritet. Hun er blevet ved med at skabe ny musik og være til stede på scenerne. Det er jo ret interessant at se, at de fleste kvinder faktisk forsvinder ud af musiklandskabet. Det er jo også en del af projektet; at ændre på det«.

Ifølge Anya Mathilde Poulsen skal man også skabe en sammenhængende aften for publikum.

»Det handler selvfølgelig også om, at det skal fungere sammen. Det skal jo ikke være udtryk, der stikker i alt for mange radikalt forskellige retninger genremæssigt og musikalsk i løbet af en aften. Men vi holder hele tiden hinanden fast på, at diversitet, inden for flere parametre, skal tænkes ind i det, vi gør«, forklarer hun.

HUN SOLO kan opleves på Gæstgiveren torsdag d. 15. juni kl. 20.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce