Populær. Græskar er et stort bær, hvis form og farve kan variere. Den mest almindelige er den store runde, orange græskar. Frugtkødet er grovere, fastere og mindre saftigt end hos agurk, som græskar er i slægt med.
Foto: Thomas Borberg

Populær. Græskar er et stort bær, hvis form og farve kan variere. Den mest almindelige er den store runde, orange græskar. Frugtkødet er grovere, fastere og mindre saftigt end hos agurk, som græskar er i slægt med.

De næste uger køber vi 1.000.000 græskar

Halloween har skabt et lukrativt marked for landmænd, grossister og supermarkeder.

Mad

På dørtrinnet foran Søren Peter Kjeldahls bolig på Samsø skal der i den kommende uge stå et udhulet, orange græskar med onde øjne og tiktakket mund, som lyser nabolaget op med et gult skær fra fyrfadslysene.

»Det er min kone, som køber græskaret, men hvis de er udsolgt i butikkerne, finder vi nok en løsning«, siger han.

For blandt de 800.000 græskar, som netop nu bliver høstet på Brødrene Kjeldahls samske marker, er der nok et enkelt hoved eller to tilovers til privaten. Også selvom der er historisk stor rift om grøntsagen i Danmark.

»Vi har oplevet en helt vild efterspørgsel efter græskar i år. For ti år siden producerede vi cirka 25.000 græskar, mens vi producerer 800.000 i år. I går var der 14 lastbiler fyldt med græskar, der kørte fra Samsø og ud til butikkerne,« siger Søren Peter Kjeldahl, der sammen med sin bror Jens Kristian Kjeldahl producerer kartofler, løg og en række andre grøntsager, som de sælger til Dansk Supermarkeds butikker.

»Men jeg havde godt nok aldrig aldrig troet, at græskarproduktionen skulle blive så stor, da vi startede med at så de første for over 10 år siden«.

Halloween har taget danskerne med storm

Brødrene Kjeldahls produktion af græskar er klart den største i Danmark. Men også hos en af Danmarks største grøntsagsgrossister Gasa Nord Grønt oplever de en stigende efterspørgsel efter de gule grøntsagsknolde.

»Specielt den græskarsort, man kender fra Halloween, oplever vi meget stor interesse for«, siger Allan Rømer, der er adm. direktør hos Gasa Nord Grønt.

Siden 2012 er produktionen hos de tre-fire avlere af græskar, der er tilknyttet Gasa Nord Grønt, steget med 60 procent, så der i år forventes at blive solgt i omegnen af 242.000 græskar.

»Det er ikke noget, som vores avlere kan leve af, men det er blevet en sidebeskæftigelse, som er med til at bidrage positivt til den samlede forretning«, vurderer Allan Rømer.

Det betyder, at der i de næste uger ventes at blive solgt i omegnen af 1.000.000 græskar i Danmark. Størstedelen vil være græskarsorten, som skaber efterårs(u)hygge i de danske villakvarterer, men også mindre pyntegræskar og spiselige græskar indgår i produktionen. For 15 år siden var det blot 50.000 græskar, som blev solgt om året.

Forbrugerne elsker Halloween-varer

Årsagen til græskarens indtog i Danmark, skal ikke mindst findes hos supermarkederne, som igennem en årrække har reserveret mere og mere hyldeplads til specielle Halloween-produkter. Heriblandt græskar.

Hos Coop, der dækker over butikker som Super Brugsen, Kvickly Fakta og Irma, er kunderne tilsyneladende vilde den amerikanske tradition.

»De seneste 3 år har vi oplevet en årlig vækst i salget på cirka 10 procent pr. år. Lige nu går det rigtigt stærkt, så vi forventer også en stigning i den størrelsesorden i år. Halloween er stadig størst i frugt & grønt afdelingerne, men har spredt sig til lys & servietter, legetøj, slik og kager«, skriver Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop, i en mail.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Også hos konkurrenten Dansk Supermarked er kunderne vilde med de specielle produkter. Salget af Halloween-varer er i kæderne Føtex og Bilka allerede mere end fordoblet i forhold til sidste år.

Det betyder, at der er væsentligt flere Halloween-varer i Dansk Supermarkeds butikker i år. Både i afdelingen for pynt og udklædning, men også i madafdelingen, hvor specielt slik med Halloween-tema bliver revet ned fra hylderne.

Børnenes fest bliver også supermarkedernes fest

Og det sker imens brunkagerne, pebernødderne og chokoladejulenisserne kigger måbende til på hylderne ved siden af.

Halloween er nemlig blevet endnu et forretningsmæssigt højdepunkt i den danske detailhandel, som er bundet op på en tradition. Ligesom juleprodukterne, der allerede står fremme de fleste steder.

»Halloween er blevet så stort i USA, fordi det er fest, som forener alle uanset religion og alder. Men i Danmark er det blevet børnenes fest. Og når vi kan forkæle vores børn, så springer vi i med begge ben. Det er jo en hyggelig ting for familien at udhule et uhyggeligt græskarhoved«, siger Flemming Birch, der har sit eget rådgivningsfirma inden for detailbranchen.

Men kan vi bare blive ved med at adoptere traditioner, som så bliver en succes i supermarkederne?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det har ikke nogen ende. Eller jo. Selvfølgelig har det det. Men hvis en ny tradition bliver adopteret, forsikrer jeg dig, at detailhandlen står klar med hyldeplads, fordi det er ikke for sjov, at der står brunkager på hylderne i starten af oktober måned. Eller store græskar ude foran butikken i den næste uge«.

Hyldemeter i et supermarked har nemlig en stor værdi, og hvis produkterne ikke sælger, bliver de hurtigt pillet ned igen, forsikrer Flemming Birch.

»Så selvom man hvert år kan læse en masse opslag på sociale medier om, at det er da også for galt, at julehandlen begynder i oktober, og at det er for meget med alle de Halloween-produkter på hylderne, falder den kun tilbage på forbrugerne. Hvis de ikke køber produkterne, vil de aldrig være at finde på hylderne«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce