Genvej. Fyldte koteletter er blot et af mange produkter, der skal gøre vejen til et lækkert måltid kortere for forbrugerne.
Foto: Thomas Borberg

Genvej. Fyldte koteletter er blot et af mange produkter, der skal gøre vejen til et lækkert måltid kortere for forbrugerne.

Kølediskene er fyldt med smutveje til et nemt måltid

Der har aldrig været flere hurtige måltidsløsninger at vælge imellem.

Mad

Uret viser ti minutter over fyraften, og du klikker på slukikonet på din computer. Endnu en arbejdsdag er overstået. Men for mange er det blot startskuddet til en følelse af mere arbejde.

Køleskabet er tomt, og sammen med resten af Danmark skal du nu finde ud af, hvilken mad der skal fylde dig med velbehag denne aften.

Situationen er bestemt ikke ny. Og en hel hær af pizzeriaer, shawarmabarer, sushirestauranter og salatbarer har i de seneste årtier sørget for den hurtige løsning på problemet. Men der hvor danskerne typisk køber ind - supermarkederne - har de tøvet med at tilbyde konkurrencedygtige løsninger på et hurtigt og lækkert måltid.

»Vi har simpelthen været for dårlige til at komme med gode alternativer til pizzaen«, siger koncerndirektør i Coop, Gregers Wedell-Wedellsborg.

Supermarkeder vil kapre take-away kunder

Convenience food hedder fænomenet, når detailfolk sludrer med hinanden. Ideen er at tilbyde madløsninger, der kan gøre måltiderne lettere og måske endda lækrere end den hjemmelavede version.

Og i forhold til at opfylde sidstnævnte kriterium har Findus-lasagnen, den forlorne skildpadde på dåse og frysepizzaen haft det svært.

Men i de senere år har der blæst nye vinde i de danske supermarkeder. Hyldepladsen til færdige salater og andre ready-to-cook produkter bliver løbende forøget.

I Coop-koncernen barsler man lige nu med en serie på omkring 150 forskellige produkter, som skaber genveje i køkkenet for forbrugerne.

»Eksempelvis granatæbler, som de fleste har kæmpet med at få kernerne ud af. Det arbejde behøver forbrugerne jo ikke at lave«, siger Coops fooddirektør Jens Visholm, mens han holder en æske med de karakteristiske, små granatæblebær op i luften.

Og forbrugerne ser ud til at kunne lide at blive hjulpet. Coop melder om stor interesse for convenience-løsningerne. Rema 1000 oplever for eksempel vækstrater på 50 procent på serien af Easy Tasty produkter, som er den norske kædes hjælpende hånd til forbrugerne.

KØB INSPIRATION

Sundt sælger bedst i 7-Eleven

Når vi gerne vil have hjælp til måltidet, er det ikke ens betydende med, at vi er villige til at gå på kompromis med sundheden. En af de ældste budbringere af convenience er 7-Eleven. Siden 1993 har kæden af kiosker bl.a. solgt pølsehorn, hotdogs og pizzaslices til danskerne. Men i de seneste år har de oplevet en drastisk ændring i, hvad forbrugerne vil have, når de skal have mad i en fart.

»Danmark har været bagud i lang tid i forhold til convenience food.«

»Vi har i tre-fire år lavet kundeanalyser og spurgt kunderne, hvad de køber, når de er undervejs. Her siger de i dag, at de køber grovboller og salat, mens det tidligere var pølsehorn og pizza«, siger direktør Jesper Østergaard.

Det seneste år er der derfor langet 90 procent flere friske salater samt sandwich og wraps fra Cofoco over disken i 7-Elevens butikker end året før.

Men er det ikke bare fordi, at I nu giver kunderne mulighed for at vælge de sunde alternativer?

»Det er klart. De sunde madtilbud fylder langt mere i dag end for for bare to-tre år siden. Men vi tilbyder det, fordi der er en efterspørgsel«, siger Jesper Østergaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Danmark halter stadig efter nabolande

En Gallup-undersøgelse fra 2014 foretaget for Landbrug & Fødevarer viser, at 57 procent af danskerne har spist et hjemmelavet måltid, når de skal huske, hvad de har spist de seneste syv dage. Fire procent har spist take away, mens fem procent har spist et måltid, hvor de er blevet hjulpet på vej af en convenience løsning i supermarkedet.

Sammenlignet med f.eks Storbritannien er det stadig få danskere, der springer over, hvor gærdet er en smule lavere i køkkenet, vurderer Klaus G. Grünert, professor ved Mapp centret Aarhus Universitet, som bl.a. forsker i forbrugeradfærd.

»Danmark har været bagud i lang tid i forhold til den trend. I Storbritannien er supermarkederne langt mere fremme mht. til at tilbyde lette måltidsløsninger, end de er i Danmark«, siger Klaus G Grünert.

Ifølge de analyser han har lavet, er danskernes tyrkertro på, at det hjemmelavede er bedst, en af årsagerne til, at supermarkederne - indtil nu - ikke for alvor har turdet satse på at sælge convenience-produkter til forbrugerne.

»Og det har været med til at skabe en ond cirkel, hvor supermarkederne har solgt produkter af en dårlig kvalitet til forbrugerne, hvilket har skabt en lav efterspørgsel. Og sådan har det kørt i ring i en årrække«, siger Klaus G Grünert

Ny æra på vej i København

Men det skal være slut nu, mener dele af detailhandlen. Seneste eksempel er Coops nye supermarked på Hovedbanegården i København kaldet Mad Cooperativet. Målet er her at give take-away-restauranterne kamp til stregen, når danskerne skal have det hurtige måltid i hus.

Bag en ca. 30 meter lang, kurvet disk til højre i butikken står Meyers bagerjomfruer klar med frisk brød, kager og sandwich. Jens Rahbek, tidligere medejer af Sticks N’ Sushi, griller spyd med tilbehør til 15 kroner stykket, og så leverer Cofoco en række bud på varme retter til at tage med på farten for 40-50 kroner.

Der bliver dog ikke tale om en kæde af lignende butikker. Til gengæld vil madløsningerne blive bredt ud til Coops andre butikker, hvis kunderne viser interesse for dem.

»Det er vores bud på, hvordan convenience skal serveres for forbrugerne«, siger koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg om den nye butik.

Og at en dansk detailkæde lancerer en butik, hvor ca 50 procent af kvadratmeterne er forbeholdt convenience-løsninger, kommer bag på Klaus G Grunert.

»Havde du spurgt mig for et år siden, havde jeg ikke troet på det. Det bliver spændende at følge«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er der sandsynlighed for at et lignende koncept kan åbne uden for København?

»I første omgang vil sådanne butikker være et storbyfænomen. Der er flere på farten i storbyerne, og dermed flere som efterspørger et hurtigt, lækkert måltid. Men som så meget andet starter trends i storbybyen og breder sig derefter ud i landet«, siger Klaus G Grünert.

NYT SUPERMARKED

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce