Annonce
Mad 2. jan. 2012 KL. 19.48

Sukkerholdig sodavand kan fordoble fedtindhold i leveren

Ny dansk undersøgelse viser klar sammenhæng mellem sodavand og hjertekarsygdomme.

Risikoen for sukkersyge og hjertekarsygdom øges ved dagligt at drikke sodavand.

Det viser nye forskningsresultater fra Aarhus Universitet, der offentliggøres i tidskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Igennem en periode på seks måneder, har en række frivillige forsøgspersoner i fire grupper dagligt drukket en liter CocaCola, skummetmælk, light cola eller vand, alt efter hvilken gruppe de var i.

Laght cola var som vand
De, der dag efter dag havde drukket den sukkerholdige cola, havde mere end doblet deres fedtindhold i leveren og muskelvævet i forhold til de der havde drukket de tre andre drikke.

LÆS OGSÅ7-Eleven skal fjerne reklamer efter grov vildledning

»Vores resultater viser, at der er direkte sammenhæng mellem dagligt indtag af en liter sukkersødet sodavand og fedtindholdet i lever, muskler, blod og bughule samt en øgning af blodets fedtindhold herunder en øgning af kolesterolmængden. Alle disse forandringer vides med sikkerhed at øge risikoen for at udvikle sukkersyge og hjertekarsygdomme«, siger professor Bjørn Richelsen, Aarhus Universitet.

LÆS OGSÅÆldgammelt kaloriefrit sødestof bliver det nye sukker

Også mængden af fedt i bughulen og fedtindholdet i blodet (kolesterol og triglycerid) blev også øget efter CocaCola. Selv om skummetmælk har samme energiindhold som den sukkersødede sodavand, havde mælk ingen negative virkninger på fedtindholdet i lever, muskel og bughule og heller ingen negativ virkning på blodets indhold af fedtstoffer.

Light cola (sødet med aspartam) havde stort set samme virkninger som vand, viste forsøget.

Mænd i USA drikker 1,8 liter hver dag
»Specielt børn og unge formodes at være i en risikogruppe for den negative effekt af sukkersødet sodavand, og det er ikke kun sukkersyge og hjertekarsygdomme, der truer de unge med et højt indtag af sukkerholdige sodavand«, siger Bjørn Richelsen.

»Men med den stigende forekomst af leversygdommen – ikke-alkoholisk fedtlever – blandt unge kan et højt sodavandsindtag helt klart også være en medvirkende årsagen til denne sygdom«.

LÆS OGSÅEnergidrikke gør børn hyperaktive

Der er tidligere fundet sammenhæng mellem indtag af sukkersødet sodavand og udvikling af fedme, sukkersyge og hjertekarsygdom, men disse undersøgelser har ikke kunnet afklare, om der var en direkte sammenhæng mellem sodavand og disse livsstilssygdomme.

På baggrund af den nye undersøgelse opfordrer forskerne til at begrænse forbruget af sukkersødet sodavand. Ifølge forskerne er det gennemsnitlige forbrug af sodavand blandt unge mænd i USA 1,8 liter dagligt, og det gennemsnitlige forbrug blandt alle amerikanere er på 0,5 liter dagligt.

I Danmark er det gennemsnitlige daglige forbrug af sukkersødede læskedrikke dog blot 0,1 liter per voksen.

nyheder@pol.dk

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer