Annonce
Mad 15. apr. 2008 KL. 11.02

Mænd skal holde igen med æg

Flere end seks æg om ugen kan være skadeligt, viser ny amerikansk forskning.

Undersøgelsen

Data, som 20.000 læger har indsamlet over 20 år, danner grundlag for undersøgelsen.

Men forskerne kender ikke de øvrige spisevaner blandt de personer, der danner grundlag for undersøgelsen.

Dog mener forskerne, at de mænd, der spiste flest æg, også var federe, drak mere alkohol, røg og dyrkede mindre motion. Alt sammen øger risikoen for hjertekarssygdomme.

Læs også:

Økologiske æg smager bedst

Sådan ser du om dit æg er friskt

Æg med lidt flere procenter i

Æg fik skurkerollen, da forskere for flere år siden advarede mennesker med hjerteproblemer mod det skadelige kolesterol.

Siden har eksperter påpeget, at risikoen ved at spise æg var stærkt overdrevet.

Men nu advarer amerikanske forskere igen imod, at man spiser et æg hver dag.

De har fundet ud af, at man øger risikoen for tidlig død som følge af hjertekarsygdomme med 23 procent, hvis man spiser mindst syv æg om ugen, skriver fpn.dk.

Seks æg er grænsen
Dr Luc Djousse og Dr J Michael Gaziano fra Brigham and Women's Hospital under Harvard Medical School har i forbindelse med en stor undersøgelse fastslået, at der er en grænse for, hvor mange æg man bør spise.

»Mens et ugentligt forbrug af seks æg eller derunder ikke er forbundet med nogen helbredsproblemer eller risiko for tidlig død, er et forbrug på syv æg eller derover problematisk«, siger forskerne ifølge American Journal of Clinical Nutrition.

Ifølge undersøgelsen bør specielt sukkersyge-ramte mænd passe på æg. For dem gælder det, at også færre end syv æg om ugen kan øge risikoen for hjertekarsygdomme.

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer