Chokolade giver færre hjerteanfald
Undersøgelse: Seks-otte gram mørk chokolade om dagen har en markant effekt.
Chokoladeglade har lavere blodtryk og 39 procent lavere risiko for at få et slagtilfælde eller et hjerteanfald end dem, der ikke spiser så meget chokolade.
Det viser tysk forskning.
Og der skal ikke meget chokolade til, siger dr. Brian Buijsee fra det tyske institut for human ernæring til Videnskab.dk.
LÆS ARTIKEL Find vejen til chokolade, der ikke mishandler børn
»Blot seks til otte gram om dagen er nok«, fastslår han.
Dermed gør en lille plade chokolade på 100 gram hver anden uge og et lille stykke om dagen en forskel for helbredet.
»Hvis folk i den gruppe, der spiser mindst chokolade, blot spiser seks gram chokolade mere dagligt, vil vi se 85 færre hjerteanfald og slagtilfælde blandt 100.000 mennesker, der følges i en periode på 10 år«, siger Brian Buijsee.
LÆS ARTIKEL Toms: Umuligt at undgå børnearbejde
Undersøgelsen er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift European Heart Journal.
Forskerne har analyseret data fra en omfattende undersøgelse fra 1994-98 med knap 20.000 personer i alderen 35 til 65 år.
Ifølge de tyske forskere er det formentlig kakaoens indhold af flavanoler, der gør forskellen.
Flavanoler menes at frigive kvælstofilte i blodårerne. Det får de små muskler i blodkarrene til at udvide sig, så blodtrykket sænkes. Kvælstofilten forbedrer samtidig blodpladernes funktion, så blodet flyder lettere.
LÆS ARTIKEL Børneslaver laver vores chokolade
Mørk chokolade indeholder mere kakao og flere flavanoler end mælkechokolade. Tidligere undersøgelser har da også peget på, at det er den mørke chokolade, der giver de største sundhedsfordele.
Forskerne gør dog opmærksom på, at chokolade nok er sundt. Men at det til gengæld rummer mange kalorier, og at det er usundt at være overvægtig. Så man skal altså ikke gå amok i sit chokoladeindtag.
ritzau
Se også
- Chokoladeprisen er på himmelflugt 26. jan 10.39
- Forskere: Chokolade kan styrke din sundhed 28. jun 19.07
- Find vejen til chokolade, der ikke mishandler børn 19. mar 14.53
- Toms: Umuligt at undgå børnearbejde 17. mar 09.29
- Her er chokoladen uden spor af børn 16. mar 17.01
- FDB: Bliv ved med at købe chokolade 16. mar 13.19
- Børneslaver laver vores chokolade 16. mar 13.12
Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev
Udvalgte opskrifter
Seneste på Mad
-
29. maj. KL. 07.00 Lav lækker suppe til sommer og fritid
- 28. maj. KL. 07.00 Madklubber er kropslig nydelse, vi kan dyrke sammen
- 27. maj. KL. 07.00 Billig hvid rioja er et bekendtskab værd
- 26. maj. KL. 07.00 3 slags læskende lemonade, du nemt kan lave
- 25. maj. KL. 14.00 Her er syv myter om vin
- 25. maj. KL. 07.00 Fiskeopskrifter, der hitter over kul
- 23. maj. KL. 07.00 »80 procent af branchen synes ikke, at vi skal have den stjerne«
- 22. maj. KL. 07.00 Ged er både ost, pølse og yoghurt
- 20. maj. KL. 07.00 To gode køb til under en halvtredser
Madklub
Seneste opskrifter
Seneste madnyt
-
28. maj 07.00
-
23. maj 07.00
-
17. maj 07.00
-
16. maj 11.14
-
16. maj 07.00
-
16. maj 07.00
-
15. maj 12.28
-
15. maj 10.28
-
15. maj 09.18
-
13. maj 07.00
-
09. maj 15.56
-
09. maj 13.44
Mest læste denne uge
-
23. maj 07.00
-
28. maj 07.00
-
09. maj 13.44
-
30. aug 12.54
-
14. apr 10.01
Seneste opskrifter
-
29. maj 07.00
-
29. maj 07.00
-
29. maj 07.00
-
29. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
22. maj 07.00
-
16. maj 07.00
-
16. maj 07.00
-
14. maj 07.00
-
14. maj 07.00
WWF biovinsmagning og tapasbuffet på BioMio
Storstilet smagning af næsten 100 biodynamiske og økologiske vine af bedste kvalitet fra Peter Sisseck, Nicolas Joly og biopionererne fra Bourgogne Jean-Claude Rateau og Pierre Morey med flere.
|
|
|
|
||||
|
Klubpris 660 kr.
Alm. pris 820 kr
|
|
Klubpris 279 kr.
Alm. pris 350 kr
|
|
Klubpris 1972 kr.
Alm. pris 3000 kr
|
|
Klubpris 238 kr.
Alm. pris 280 kr
|





























