Foto: ULLSTEIN BILD

Da brødrene Mann sloges om sandheden

Mens den tyske forfatter Heinrich Mann så Første Verdenskrig som en katastrofe, betragtede hans berømte lillebror, nobelpristageren Thomas Mann krigen som en velsignelse. En ny udstilling i Lübeck fortæller historien om de to brødres indædte kamp mod hinanden.

FOR ABONNENTER

Midaldrende ægtepar, mange kvinder, ældre eftertænksomme akademikere og stort set ingen unge var tirsdag aften gæster i Slesvig-Holstens Hus i Berlin. Her fejrede de, på nogen afstand, at Buddenbrookhaus i Lübeck i morgen fredag åbner en udstilling, ’Broderkrig – Heinrich og Thomas Mann og Første Verdenskrig’. På den udstilling tørner Lübecks to store sønner, brødrene Heinrich og Thomas Mann, sammen på verdenshistoriens slagmark.

Folk taler lavmælt og i små grupper om præsident Putins annektering af Krim i det nye russiske rige. Angsten for, at krisen kommer ud af kontrol, er synligt og hørligt til stede blandt det tyske publikum.

Udstillingen bliver præsenteret af Hans Weisskirchen, leder af Lübecks museer. Han understreger, at vores viden om udbruddet af Første Verdenskrig er af stor betydning for krisestyringen i Europa i dag. Store ånders bidrag til opklaringen er mindst lige så vigtig som faktuel historisk kunnen. Det behøver han ikke belære forsamlingen om i dag.

Striden mellem de to Mann-brødre drejer sig om åndsmenneskers pligt til at stille sig på sandhedens side, når katastrofale begivenheder truer en nation. Symbolet er franskmanden Emile Zola, der i 1897 trådte ud af sin rolle som socialt engageret forfatter og meldte sig som journalist med indlægget ’Jeg anklager’ i avisen L’aurore.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce