Foto: Finn Frandsen

»Det var virkelig smukt. Den chip havde en soul«

Millioner har ladet sig gribe af Jesper Kyds musik, mens de selv har udforsket utrolige universer. Komponisten har sat stemningen til kæmpe computerspilssucceser, og i sig bærer han hele historien om et hjørne af musikkunsten, der bare bliver ved med at ekspandere.

FOR ABONNENTER

Hvilke svingninger sætter sprængningen af en bro i gang?

I spillet Freedom Fighters tæller en biplyd ned til eksplosionen, mens din gruppe frihedskæmpere styrter i dækning. Braget lyder, broen synker sammen, luften vibrerer brutalt, og så sker det: En enkelt sopran synger et simpelt tema, ensomt, men stærkt, mens frihedskæmperne omplacerer sig. Så kommer herrerne på: et kæmpe russisk mandskor a cappella.

Det er Jesper Kyd, der har været på banen. Millioner af mennesker har gennem årene lyttet til og ladet sig bevæge af den 42-årige danskfødte komponists musik. Selv om han har skrevet musik til både film og tv-serier, er det særligt hans enorme produktion af en anden og i historisk sammenhæng meget ny slags musik, der har opbygget hans ry: Jesper Kyd er med sine over 50 soundtracks i bagagen mest kendt for at lave musik til computerspil – deriblandt kæmpe titler som Hitman og Assasins Creed – og det er en kompleks opgave, hvor han på én gang skal understøtte et parallelt univers, hvor spilleren selv bestemmer handlingen, samtidig med at musikken indimellem skal tage røven på folk.

Derfor har komponisten gjort det til sit kendemærke at slå musikalsk kontra til spillenes handling, overraske og fremkalde den der pirrende følelse, som med hans egne ord opleves sådan her:

Få ubegrænset adgang til Politiken resten af 2017 for kun 299 kr

Eller prøv én måned for 1 kr.

Kom i gang med nu

Mest læste

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce