Foto: Miriam Dalsgaard

Vi lyver for at få sandheden frem

Det er dét, teatret gør, mener Elisa Kragerup: Lyver for at finde det sande. Hun er en af dansk teaters mest roste instruktører – senest med sit stykke om Tove Ditlevsen. Hvad er det, hun kan, og hvad tænder hun på?

FOR ABONNENTER

Så gjorde hun det igen, Elisa Kragerup. Stod frem med en forestilling, der har gjort anmelderne nærmest lykkelige. Denne gang er det Tove Ditlevsen-forestillingen ’Tove!Tove!Tove!’, der har fået superlativerne til at trimle omkring som lykkelige kegler. Vi mødes hjemme hos Elisa Kragerup. Altså ikke hjemme i lejligheden på det ydre Nørrebro, men i Skuespilhusets kantine, hvor skuespillere og scenearbejdere sidder og sludrer over klirrende kaffekopper. Skuespilhuset er i dén grad blevet den 35-årige instruktørs andet hjem.

Her har hendes opsætning af blandt andet Ovids ’Metamorfoser’ gjort Det Røde Rum til en scene omgærdet af elektrisk knitrende forventning.

Hendes ’Romeo og Julie’ med Danica Curcic som Julie og Steffen Aarfing som scenograf var så rørende, så sjov og så visuelt vital, at hendes debut på den notorisk svære Store Scene er blevet en af Skuespilhusets mest roste opførelser. Og blot få måneder senere er der nu premiere på Tove Ditlevsen-forestillingen lavet med truppen Sort Samvittighed.

I morgen drager Tove-truppen på turné, men Elisa Kragerup når kun at trække vejret i en god uges tid, inden hun skal i gang med noget helt andet. ’Markedet’ er et nyskrevet stykke af manden, de kaldte Claus Beck-Nielsen. Det nye ’beckwerk’ handler om vore dages politisk-mentale virkelighed, hvor Markedet har overtaget hele butikken og går sine egne uransagelige veje, som Gud gjorde det tidligere.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce