Foto: Jacob Ehrbahn

»STOOL IKKE PÅ NOGEN«

Han ville være Bob Dylan. Kontroversiel og vild. Have livvagter og sælge 100.000 digtsamlinger. I 16 måneder er Yahya Hassan blevet fejret af politikere og presse. Og har mødt samme hykleri som i den muslimske underklasse, siger han.

FOR ABONNENTER

Egentlig er det et ekstranummer. Yahya Hassans optræden i Ordfabrikken for to uger siden var nemlig udsolgt. Men da ekstranummeret skal afvikles, er verden en anden. Allerede 100 meter fra Kulturhuset i Indre By er forvandlingen synlig. På hjørnet af Nansensgade og pladsen, hvor Kulturhuset ligger og lyser ud i aftenmørket, holder den første af politiets mandskabsvogne. Med fire betjente udenfor. Ved en anden vogn tæller jeg 14 uniformer. På vej mod døren passerer endnu 5, og indenfor i foyerens skarpe lys blander 8 kampklædte betjente sig med de ventende.

To sidder på en bænk og snakker med løbet fra deres maskinpistoler stikkende ned mellem benene.

Siden Yahya Hassans debutdigte udkom i oktober 2013, har han optrådt under politibeskyttelse. Men efter weekendens terrorangreb i København har politiet i den grad slået ring om almindeligheden, når den som denne tirsdag aften – med en sjat stædighed – afvikles med henkastet småsnak over kaffen ved bordene under væggenes medborgerkunst i muntre farver.

På få uger forvandlede Yahya Hassan sig fra en kriminel rod opvokset i betonghettoen Trillegården nær Aarhus til en kompromisløs landeplage af en digter, der med piskesmæld i sine sætninger af versaler udstillede sin fars vold og det sociale bedrageri og religiøse hykleri i indvandrermiljøet. Siden har han været forhadt i visse kredse. Og hyldet i andre. Han kan til enhver tid »gå ind på Politiken og sige til dem, at jeg har et digt, som jeg vil have på forsiden af debatsektionen«, har han sagt.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden

Annonce