Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Rapport: Togpersonale tjener for meget og arbejder for lidt

600 millioner kroner kan der hentes hos det kørende personale.

Gem til liste

Rapport på vej

  • På finansloven for 2011 blev der vedtaget en reduktion af kontraktbetalingen til DSB på 300 millioner kroner årligt.
  • På denne baggrund blev det besluttet at iværksætte en analyse, der skal finde løsninger til besparelser i koncernen.
  • Rapporten er udarbejdet af det private firma Quartz+Co og er bestilt af Finansministeriet og Transportministeriet.
  • Det seneste halvårsregnskab viste, at DSB står over for store udfordringer med at få rettet op på økonomien, og selv om antallet af rejsende vokser, så går det i modsat retning med indtjeningen.
  • I de første seks måneder af 2011 havde DSB et underskud før skat på 67 millioner kroner. Det er en kraftig forværring i forhold til samme periode sidste år, da togselskabet havde et overskud på 180 millioner kroner.

Det kørende personale i DSB tjener for meget og arbejder ikke effektivt nok.

Sådan lyder det i en ny rapport, der rummer forslag til besparelser i DSB for mere end en milliard kroner, og som Politiken har fået aktindsigt i.

I rapporten står der, at det kørende personale, som tæller lokomotivførere og togførere, har en forholdsvis lav effektiv arbejdstid på grund af blandt andet arbejdstidsregler.

Samlet peger rapporten på besparelser hos det kørende personale på cirka 600 millioner kroner.

LÆS MERENy rapport lægger op til hundredvis af fyringer i DSB

Ifølge rapporten kører en gennemsnitlig lokomotivfører tog i 1 time og 45 minutter i løbet af en gennemsnitlig arbejdsdag.

Ventetid og pauser skal skæres ned
Arbejdstiden skal derfor reguleres, for at DSB kan nærme sig sine konkurrenters effektivitet.

»Særligt skal fokus rettes mod at reducere omfanget af de indirekte timer, der går til bl.a. ventetid, pauser og transport således, at man på samme arbejdstid kan frigøre mere tid til at fremføre tog«, vurderes det i rapporten.

Samtidig påpeger rapporten, at togpersonalets lønninger er for høje.

LÆS MEREDSB-direktør: Jeg kan ikke afvise fyringer

Den gennemsnitlige løn udgjorde i 2010 525.000 kroner for en lokomotivfører, mens en togfører - som er dem, der kontrollerer billetter i toget - kunne indkassere 481.000 kroner i gennemsnit, hedder det.

For at bringe lønningsniveauet ned peger rapporten på, at adgangen til tillæg skal begrænses og nyansattes lønniveau skal tilpasses andre uddannelsesgrupper.

FACEBOOK Bliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

    Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb
  • Chart | Art Fair Messen blev allerede i sit første år en stor succes med over 11.000 besøgende i den sidste weekend i august 2013.

    Pluspris 75 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Bulldog Det var en varm sommerdag i 2006. På benzintanken midt i København holdt en amerikanerbil.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Twin Peaks Bluray Boks David Lynch' legendariske serie er endelig ude i en ultimativ Bluray boks med hele serien, filmen Fire Walk With Me og en masse hidtil uset ekstra materiale.

    Pluspris 440 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Håndklæder Håndklæder i bambus kvalitet, 3 stk. i en pakke. Helt lette og fine håndklæder, som også kan brugers som tæpper, dug eller plaid.

    Pluspris 199 kr. Alm. pris 250 kr. Køb