Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Rapport: Togpersonale tjener for meget og arbejder for lidt

600 millioner kroner kan der hentes hos det kørende personale.

Gem til liste

Rapport på vej

  • På finansloven for 2011 blev der vedtaget en reduktion af kontraktbetalingen til DSB på 300 millioner kroner årligt.
  • På denne baggrund blev det besluttet at iværksætte en analyse, der skal finde løsninger til besparelser i koncernen.
  • Rapporten er udarbejdet af det private firma Quartz+Co og er bestilt af Finansministeriet og Transportministeriet.
  • Det seneste halvårsregnskab viste, at DSB står over for store udfordringer med at få rettet op på økonomien, og selv om antallet af rejsende vokser, så går det i modsat retning med indtjeningen.
  • I de første seks måneder af 2011 havde DSB et underskud før skat på 67 millioner kroner. Det er en kraftig forværring i forhold til samme periode sidste år, da togselskabet havde et overskud på 180 millioner kroner.

Det kørende personale i DSB tjener for meget og arbejder ikke effektivt nok.

Sådan lyder det i en ny rapport, der rummer forslag til besparelser i DSB for mere end en milliard kroner, og som Politiken har fået aktindsigt i.

I rapporten står der, at det kørende personale, som tæller lokomotivførere og togførere, har en forholdsvis lav effektiv arbejdstid på grund af blandt andet arbejdstidsregler.

Samlet peger rapporten på besparelser hos det kørende personale på cirka 600 millioner kroner.

LÆS MERENy rapport lægger op til hundredvis af fyringer i DSB

Ifølge rapporten kører en gennemsnitlig lokomotivfører tog i 1 time og 45 minutter i løbet af en gennemsnitlig arbejdsdag.

Ventetid og pauser skal skæres ned
Arbejdstiden skal derfor reguleres, for at DSB kan nærme sig sine konkurrenters effektivitet.

»Særligt skal fokus rettes mod at reducere omfanget af de indirekte timer, der går til bl.a. ventetid, pauser og transport således, at man på samme arbejdstid kan frigøre mere tid til at fremføre tog«, vurderes det i rapporten.

Samtidig påpeger rapporten, at togpersonalets lønninger er for høje.

LÆS MEREDSB-direktør: Jeg kan ikke afvise fyringer

Den gennemsnitlige løn udgjorde i 2010 525.000 kroner for en lokomotivfører, mens en togfører - som er dem, der kontrollerer billetter i toget - kunne indkassere 481.000 kroner i gennemsnit, hedder det.

For at bringe lønningsniveauet ned peger rapporten på, at adgangen til tillæg skal begrænses og nyansattes lønniveau skal tilpasses andre uddannelsesgrupper.

FACEBOOK Bliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb