Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Rapport: Togpersonale tjener for meget og arbejder for lidt

600 millioner kroner kan der hentes hos det kørende personale.

Gem til liste

Rapport på vej

  • På finansloven for 2011 blev der vedtaget en reduktion af kontraktbetalingen til DSB på 300 millioner kroner årligt.
  • På denne baggrund blev det besluttet at iværksætte en analyse, der skal finde løsninger til besparelser i koncernen.
  • Rapporten er udarbejdet af det private firma Quartz+Co og er bestilt af Finansministeriet og Transportministeriet.
  • Det seneste halvårsregnskab viste, at DSB står over for store udfordringer med at få rettet op på økonomien, og selv om antallet af rejsende vokser, så går det i modsat retning med indtjeningen.
  • I de første seks måneder af 2011 havde DSB et underskud før skat på 67 millioner kroner. Det er en kraftig forværring i forhold til samme periode sidste år, da togselskabet havde et overskud på 180 millioner kroner.

Det kørende personale i DSB tjener for meget og arbejder ikke effektivt nok.

Sådan lyder det i en ny rapport, der rummer forslag til besparelser i DSB for mere end en milliard kroner, og som Politiken har fået aktindsigt i.

I rapporten står der, at det kørende personale, som tæller lokomotivførere og togførere, har en forholdsvis lav effektiv arbejdstid på grund af blandt andet arbejdstidsregler.

Samlet peger rapporten på besparelser hos det kørende personale på cirka 600 millioner kroner.

LÆS MERENy rapport lægger op til hundredvis af fyringer i DSB

Ifølge rapporten kører en gennemsnitlig lokomotivfører tog i 1 time og 45 minutter i løbet af en gennemsnitlig arbejdsdag.

Ventetid og pauser skal skæres ned
Arbejdstiden skal derfor reguleres, for at DSB kan nærme sig sine konkurrenters effektivitet.

»Særligt skal fokus rettes mod at reducere omfanget af de indirekte timer, der går til bl.a. ventetid, pauser og transport således, at man på samme arbejdstid kan frigøre mere tid til at fremføre tog«, vurderes det i rapporten.

Samtidig påpeger rapporten, at togpersonalets lønninger er for høje.

LÆS MEREDSB-direktør: Jeg kan ikke afvise fyringer

Den gennemsnitlige løn udgjorde i 2010 525.000 kroner for en lokomotivfører, mens en togfører - som er dem, der kontrollerer billetter i toget - kunne indkassere 481.000 kroner i gennemsnit, hedder det.

For at bringe lønningsniveauet ned peger rapporten på, at adgangen til tillæg skal begrænses og nyansattes lønniveau skal tilpasses andre uddannelsesgrupper.

FACEBOOK Bliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Samtale før døden En tidsrejse på Betty Nansen viser opgør med nazitiden

    Pluspris fra 100 kr. Alm. pris fra 160 kr. Køb
  • Nytår Det kunne være et billede fra Dallas, Texas. Der kunne være tale om en sen nat i The Lone Star State ? og en cowboy, som ikke lige kunne huske, hvor han havde parkeret sin hest.

    Pluspris 850 kr. Alm. pris 980 kr. Køb
  • Winemakers Dinner Smag på 8 udvalgte vine fra nogle af de bedste og mest spændende områder i Spanien med masser af point fra Penin. Og nyd en tilhørende Rasmus Bo Bojesen menu kreeret så mad og vine matcher hinanden.

    Pluspris 850 kr. Alm. pris 1.250 kr. Køb
  • Fortiden Oscar-vinderen Asghar Farhadi er tilbage med endnu et syleskarpt og universelt menneskeligt drama med thrillerelementer.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Puslespil med lyd Sjovt og underholdende puslespil med lyd. Når brikken placeres korrekt kommer der en realistisk lyd, som afspejler den figur som brikken viser. Fås i 3 forskellige varianter.

    Pluspris 105 kr. Alm. pris 125 kr. Køb