Annonce
Annonce
Økonomi

Rapport: Togpersonale tjener for meget og arbejder for lidt

600 millioner kroner kan der hentes hos det kørende personale.

Gem til liste

Rapport på vej

  • På finansloven for 2011 blev der vedtaget en reduktion af kontraktbetalingen til DSB på 300 millioner kroner årligt.
  • På denne baggrund blev det besluttet at iværksætte en analyse, der skal finde løsninger til besparelser i koncernen.
  • Rapporten er udarbejdet af det private firma Quartz+Co og er bestilt af Finansministeriet og Transportministeriet.
  • Det seneste halvårsregnskab viste, at DSB står over for store udfordringer med at få rettet op på økonomien, og selv om antallet af rejsende vokser, så går det i modsat retning med indtjeningen.
  • I de første seks måneder af 2011 havde DSB et underskud før skat på 67 millioner kroner. Det er en kraftig forværring i forhold til samme periode sidste år, da togselskabet havde et overskud på 180 millioner kroner.

Det kørende personale i DSB tjener for meget og arbejder ikke effektivt nok.

Sådan lyder det i en ny rapport, der rummer forslag til besparelser i DSB for mere end en milliard kroner, og som Politiken har fået aktindsigt i.

I rapporten står der, at det kørende personale, som tæller lokomotivførere og togførere, har en forholdsvis lav effektiv arbejdstid på grund af blandt andet arbejdstidsregler.

Samlet peger rapporten på besparelser hos det kørende personale på cirka 600 millioner kroner.

LÆS MERENy rapport lægger op til hundredvis af fyringer i DSB

Ifølge rapporten kører en gennemsnitlig lokomotivfører tog i 1 time og 45 minutter i løbet af en gennemsnitlig arbejdsdag.

Ventetid og pauser skal skæres ned
Arbejdstiden skal derfor reguleres, for at DSB kan nærme sig sine konkurrenters effektivitet.

»Særligt skal fokus rettes mod at reducere omfanget af de indirekte timer, der går til bl.a. ventetid, pauser og transport således, at man på samme arbejdstid kan frigøre mere tid til at fremføre tog«, vurderes det i rapporten.

Samtidig påpeger rapporten, at togpersonalets lønninger er for høje.

LÆS MEREDSB-direktør: Jeg kan ikke afvise fyringer

Den gennemsnitlige løn udgjorde i 2010 525.000 kroner for en lokomotivfører, mens en togfører - som er dem, der kontrollerer billetter i toget - kunne indkassere 481.000 kroner i gennemsnit, hedder det.

For at bringe lønningsniveauet ned peger rapporten på, at adgangen til tillæg skal begrænses og nyansattes lønniveau skal tilpasses andre uddannelsesgrupper.

FACEBOOK Bliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Stendig Kalender 2015 Stor kalender til væggen (122 x 91 cm.) designet i 1966 af Massimo Vignelli. Politiken Plus ejer det nordiske agentur på kalenderen og er dermed eneforhandler i Danmark.

    Pluspris 420 kr. Alm. pris 499 kr. Køb
  • Væg- & bordur Det store ur Tile måler 25 x 25 x 8 cm. og kan enten stå alene eller hænges op på væggen. Uret er lavet i keramik, med visere af bambus. Et unikt ur fra det Hollandske firma Leff Amsterdam.

    Pluspris 895 kr. Alm. pris 1.119 kr. Køb
  • Rejsetaske Retro Travel bag er en videreudvikling af Ørskovs store salgssucces fra 70'erne. Stor, funktionel og flot rejsetaske til de små rejser, eller som taske til håndbaggagen.

    Pluspris 1.499 kr. Alm. pris 1.799 kr. Køb
  • Møbel til småbørn Stol fra Hindevadgaard med to funktioner: én til spisning ved spisebordet og én til leg ved lavt bord. Design, kvalitet og sikkerhed er helt i top og stolen kan gå i arv til næste generation.

    Pluspris 3.995 kr. Alm. pris 4.995 kr. Køb
  • Kit til fødder og hænder Træningskit til hænder og fødder. Forebyg og afhjælp smerter, og opbyg din kropsholdning igen. Du kan tage sættet med overalt, og træne når det passer dig. Alt hvad du har brug for følger med.

    Pluspris 109 kr. Alm. pris 129 kr. Køb