Annonce
Annonce
Økonomi

Amerikansk gigant køber lille dansk it-firma

Lille danske Podio begyndte for tre år siden at lave ’facebook for erhvervslivet’. Nu er det solgt til it-kæmpen Citrix.

Gem til liste

Det begyndte med tre fyre i en kælder på Vesterbro for tre år siden.

Nu er deres it-firma Podio opkøbt fra udlandet for et hemmeligt, men eftersigende trecifret millionbeløb.

»Vi har haft så travlt det seneste døgn, at vi slet ikke har fået talt sammen. Nu skal vi have en øl eller to«, siger medstifter Jon Froda, da politiken.dk spørger til, hvordan det skal fejres.

Købt af it-gigant ét år efter lancering
De fleste vil nok medgive, at stifterne af Podio, som alle er mellem 30 og 40 år, har grund til at fejre.

Køberen af deres firma er den amerikanske gigant Citrix. Hvad Citrix har betalt er hemmeligt, men siden salget i går blev officielt, har rygter lydt på over 100 millioner kroner.

Et ganske stort beløb i betragtning af, at firmaet bag Podio blev startet i 2009. Og først for et år siden sendte Podio deres egentlige produkt på markedet. Det skete ved en storstilet lancering i it-mekkaet San Francisco, hvor firmaet siden har opbygget en afdeling med syv medarbejdere.

Facebook for erhvervslivet
Det danske firma har udviklet, hvad der populært er blevet kaldt ’Facebook for virksomheder’. Ligesom i Facebook kan kolleger og samarbejdspartnere dele informationer, video, billeder og lignende data, kommentere på dem og selv etablere arbejdsgrupper på nettet – alt sammen i det samme system. På den måde undgår man at rundsende dokumenter via email.

Inde i Podios system kan man bruge en lang række populære netbaserede tjenester som Google Documents og Dropbox.

LÆS OGSÅIT-ekspert: E-mailen dør - her er dens afløser

Podio gør det derudover muligt at bygge sine egne apps – små programmer, som man selv kan skræddersy til den enkelte bruger eller virksomhed.

Podios software bruges foreløbig af 40.000 virksomheder i 150 lande. Blandt de mest kendte er det sociale netværk Twitter og bilproducenten BMW.

Firmaet fortsætter som selvstændighed enhed
Med opkøbet bliver Podio del af Citrix og skal styrke selskabet på området 'social collarboration'. Virksomheden fortsætter som en selvstændig enhed i København og San Francisco, og produktet Podio beholder sit eget navn.

Sidstnævnte har været vigtigt for stifterne.

»Der står stadig Podio på det, og alle bliver på deres nuværende positioner. Det er vigtigt, for det er vores hjertebarn, og vi skal videre med det her. Når vi har drukket et par øl i aften, skal vi på arbejde igen i morgen«, siger medstifter Kasper Hulthin.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Franske Vindage På Franske Vindage 27. & 28. februar er du selv vineksperten, når du smager dig frem til dine egne femstjernede favoritter blandt mere end 200 franske vine.

    Pluspris fra 170 kr. Alm. pris fra 200 kr. Køb
  • Rem til kamera Klassisk kamerarem i kraftig læder. Remmen er forstærket med et ekstra lag læder i midten der forbedrer komforten.Længden justeres nemt efter behov. Remmen er 2,8 mm. tyk, 38 mm. bred, 61 cm. lang.

    Pluspris 379 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Klovnen Dette efterår udvider Lucie Kaas Gunnar Flørnings charmerende univers af træfigurer med endnu en re-lancering af en af hans klassikere fra 1950?erne: klovnen.

    Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Flickball Solidt og ekslusivt udført læringsspil til børn.

    Pluspris 599 kr. Alm. pris 1.245 kr. Køb
  • Halstørklæde Morderne og trendy tørklæde, med et smukt leopard mønster i de flotte klassiske farver, sort, mørkegrå og lysegrå. Tørklædet er stort og fyldigt, og passer perfekt til de kolde tider.

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb