Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Ekspert: Det er absolut sidste chance for SAS

Ny spareplan er sidste udkald for SAS. De nordiske stater har nok smidt penge i selskabet for sidste gang.

Gem til liste

Mandag ventes flyselskabet SAS at præsentere en dramatisk spareplan, der skal redde selskabets økonomi både på den korte og den lange bane.

Det kan meget vel være allersidste chance for det trængte selskab, vurderer luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen, direktør i Travelbroker.

»Hvis SAS ikke bliver bedre til at tjene penge fremadrettet, så har selskabet ikke nogen fremtid«, siger han.

LÆS OGSÅ Medie: SAS på vej med massefyringer

I første omgang skal der sikres penge til at betale udgifterne nu og her. Ole Kirchert Christensen vurderer, at SAS har fået grønt lys fra den danske, svenske og norske regering om statsgarantier for selskabets banklån, og at den model også er klappet af med EU.

»Det er jo ikke i henhold til EU-traktaten, at man yder statsstøtte ved at stille garanti for de lån, private banker giver SAS. Men der er en slags kattelem, så man kan gøre det én gang. Derefter er det fuldstændig slut«, siger Ole Kirchert Christensen.

»Der er ingen tvivl om, at der ikke er mere hjælp at hente fra staterne hverken i form af emissioner eller statsgarantier for lån. Nu er SAS på egen bane og afgør selv sin skæbne fremadrettet«, tilføjer han.

Skæv omkostningsstruktur
Og der skal drastiske metoder til, hvis vinden for alvor skal vende for det skandinaviske selskab. For trods gentagne spareøvelser er det stadig alt for dyrt at drive SAS i forhold til mange af konkurrenterne, vurderer Ole Kirchert Christensen.

LÆS OGSÅKabineforening om SAS-fyringer: Uacceptabelt

»Tag for eksempel Norwegian, som er det næststørste selskab i Københavns Lufthavn og sidder på 15 procent af markedsandelen. De har otte medarbejdere i København«, siger Ole Kirchert Christensen.

»SAS sidder på en markedsandel på 40 procent, men har flere hundrede medarbejdere i København. Det er et godt billede på den skæve omkostningsstruktur«, tilføjer han.

Går ikke ud over kunderne
Ifølge Ole Kirchert Christensen er der brug for at omorganisere hele selskabet og derfor venter han også en forholdsvis dramatisk udmelding mandag morgen, når SAS lægger kortene på bordet.

LÆS OGSÅSAS trods spareplan: Vi bevarer alle ruter

Men ifølge luftfartseksperten er der ingen grund til, at spareplanen går ud over passagernes forhold til SAS, hvor der traditionelt har været høj kundetilfredshed.

»SAS image er først og fremmest punktlighed og præcision. Hvis der stadig er fly til tiden, så kan jeg ikke se, der skulle være noget i vejen for det«, siger han.

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

    Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

    Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb