Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Ekspert: Det er absolut sidste chance for SAS

Ny spareplan er sidste udkald for SAS. De nordiske stater har nok smidt penge i selskabet for sidste gang.

Gem til liste

Mandag ventes flyselskabet SAS at præsentere en dramatisk spareplan, der skal redde selskabets økonomi både på den korte og den lange bane.

Det kan meget vel være allersidste chance for det trængte selskab, vurderer luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen, direktør i Travelbroker.

»Hvis SAS ikke bliver bedre til at tjene penge fremadrettet, så har selskabet ikke nogen fremtid«, siger han.

LÆS OGSÅ Medie: SAS på vej med massefyringer

I første omgang skal der sikres penge til at betale udgifterne nu og her. Ole Kirchert Christensen vurderer, at SAS har fået grønt lys fra den danske, svenske og norske regering om statsgarantier for selskabets banklån, og at den model også er klappet af med EU.

»Det er jo ikke i henhold til EU-traktaten, at man yder statsstøtte ved at stille garanti for de lån, private banker giver SAS. Men der er en slags kattelem, så man kan gøre det én gang. Derefter er det fuldstændig slut«, siger Ole Kirchert Christensen.

»Der er ingen tvivl om, at der ikke er mere hjælp at hente fra staterne hverken i form af emissioner eller statsgarantier for lån. Nu er SAS på egen bane og afgør selv sin skæbne fremadrettet«, tilføjer han.

Skæv omkostningsstruktur
Og der skal drastiske metoder til, hvis vinden for alvor skal vende for det skandinaviske selskab. For trods gentagne spareøvelser er det stadig alt for dyrt at drive SAS i forhold til mange af konkurrenterne, vurderer Ole Kirchert Christensen.

LÆS OGSÅKabineforening om SAS-fyringer: Uacceptabelt

»Tag for eksempel Norwegian, som er det næststørste selskab i Københavns Lufthavn og sidder på 15 procent af markedsandelen. De har otte medarbejdere i København«, siger Ole Kirchert Christensen.

»SAS sidder på en markedsandel på 40 procent, men har flere hundrede medarbejdere i København. Det er et godt billede på den skæve omkostningsstruktur«, tilføjer han.

Går ikke ud over kunderne
Ifølge Ole Kirchert Christensen er der brug for at omorganisere hele selskabet og derfor venter han også en forholdsvis dramatisk udmelding mandag morgen, når SAS lægger kortene på bordet.

LÆS OGSÅSAS trods spareplan: Vi bevarer alle ruter

Men ifølge luftfartseksperten er der ingen grund til, at spareplanen går ud over passagernes forhold til SAS, hvor der traditionelt har været høj kundetilfredshed.

»SAS image er først og fremmest punktlighed og præcision. Hvis der stadig er fly til tiden, så kan jeg ikke se, der skulle være noget i vejen for det«, siger han.

PolitikenPlus
  • Spansk Vinfestival Den spanske vinfestival er en unik chance for at smage på over 200 vine fra Spanien og prøve alt fra det nyeste og vildeste til det mest traditionsrige.

    Pluspris fra 125 kr. Alm. pris fra 150 kr. Køb
  • Vugge til dukker Farvestrålende vugge til dukken. Sengen passer til dukker helt op til 40 cm., og leveres med dyne og pude. Vuggen er lavet af gode materialer og malet med slidstærk og giftfri maling.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Cykelløb 1937 Rundt og rundt og rundt cyklede de! Billedet af de tre ryttere i foroverbøjet fart er taget af en af Politikens helt store fotografer, Holger Damgaard.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.265 kr. Køb
  • Avisholder Få styr på aviserne med en we avisholder. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 29 x 42 x 31 cm., så en Politiken passer perfekt i.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

    Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb