Annonce
Annonce
Økonomi

Ekspert: SAS' pengekasse er tom om to måneder

Kassen i Nordens største flyselskab er praktisk talt tom, hvis SAS-medarbejderne siger nej til ledelsens spareplan.

I tilfælde af et nej, vil der blot være 2,4 milliarder svenske kroner i kassen.

Umiddelbart kan det lyde af meget, men for et selskab, der gennemsnitligt har månedlige omkostninger for over 3 milliarder svenske kroner, vil pengene ikke række langt.

Politiken skriver i dag, at SAS i tilfælde af et nej maksimalt vil kunne flyve frem til omkring jul, men ifølge Jacob Pedersen, SAS-analytiker i Sydbank, vil SAS kunne klare sig en smule længere.

LÆS ARTIKELSAS er blot uger fra at gå konkurs

Et »par måneder«, lyder hans vurdering.

»Hvis spareplanen ikke går igennem, har SAS kun de her 2,4 milliarder svenske kroner i kassen, og så er det ikke 6 til 12 måneder, som jeg tidligere har sagt, men et spørgsmål om et par måneder, før pengene risikerer at være væk«, siger Jacob Pedersen.

»Det er ikke endnu de 50 ører, som det lykkedes Cimber-Sterling at flyve på længe, men der går ikke ret mange måneder, så er de her penge væk. Det er ikke et likviditetsberedskab, som på 2 til 3 kvartalers sigt er tilstrækkeligt til at drive et selskab som SAS på«, siger han.

Råder ikke over en kreditfacilitet
Når Jacob Pedersen har skiftet vurdering af SAS’ situation, skyldes det, at han i går havde en snak en med selskabet.

Her fik han oplyst, at SAS, i modsætning til hvad han tidligere har troet, reelt ikke råder over en kreditfacilitet til samlet over 3 milliarder kroner - de penge har selskabet kun adgang til, hvis medarbejderne søndag siger ja til spareplanen, der skal barbere 2,6 milliarder danske kroner af udgifterne ved at få medarbejderne til at arbejde mere for mindre.

»I går eftermiddags på vej hjem i bilen efter en snak med SAS var jeg nødt til at revidere mit syn på, hvor tæt selskabet er på en konkurs«, siger Jacob Pedersen.

LÆS ARTIKELKommuner: Vi er klar til at komme ofrene for SAS' krise til undsætning

De dystre udsigter for SAS får Københavns overborgmester Frank Jensen (S) til at kræve handling nu.

»Der må og skal findes en holdbar løsning, der kan sikre SAS overlevelse på den lange bane. Tiden for lappeløsninger er forbi, og alle parter må og skal derfor være sig deres ansvar bevidst. Det gælder både ledelsen, medarbejderne og de skandinaviske regeringer«, skriver Frank Jensen i en mail til Politiken.

Hovedstadsregionen får store problemer
»SAS står i dag for transporten af 40 procent af alle passagerer til og fra København. Derfor vil det få helt uoverskuelige følger for København, Øresundsregionen og for resten af Danmark, hvis SAS går konkurs«, skriver han videre i mailen, der fortsætter sådan her:

»Der vil på kort sigt være et tab af vigtige arbejdspladser i København og det vil betyde, at mange vil få en længere, dyrere og mere besværlig rejse. Effekterne lidt længere sigt er endnu mere alvorlige. Det vil give hele hovedstadsregionen store problemer og skade beskæftigelsen. SAS er helt afgørende for at fastholde Københavns Lufthavns position som trafikknudepunkt«.

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce