Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Storkunder giver Danske Bank den kolde skulder

Danske erhvervsgiganter er også utilfredse med Danske Bank ifølge stor undersøgelse.

Gem til liste

Danske Bank er ikke kun faldet i unåde hos mange af sine private kunder. Også erhvervskunderne er blevet mere utilfredse med banken.

Det viser en undersøgelse af de store erhvervsvirksomheders syn på bankerne, skriver Børsen.

Danske Bank er kun erhvervslivets tredje mest foretrukne pengeinstitut. Både Nordea og den svenske SEB-bank ligger højere placeret end landets største pengeinstitut.

Og ifølge flere eksperter er det et kæmpe problem for Danske Bank. Den burde være i stand til at give konkurrenterne baghjul på sin hjemmebane.

Afgørende område
Erhvervslivets kolde skulder til banken er langt værre end dens igangværende krig med de private kunder, fordi størstedelen af bankens indtjening kommer fra virksomhedskunder.

LÆS OGSÅ Danske Bank får historisk dårlige karakterer af kunderne

Derfor er området meget afgørende. Det siger bankanalytiker Nicholas Rohde fra Niro Invest.

»Cirka 63 procent af Danske Banks samlede udlån og garantier tegnes af erhvervskunder i Corporate Banking-segmentet, så det driver helt klart en meget stor del af indtjeningen. På den måde er det bekymrende for banken«, siger Rohde til Børsen.

Overhalet af svenskere
Det er det svenske analysefirma Prospera, der står bag undersøgelsen. Prospera spørger hvert år de største nordiske virksomheder om deres syn på de enkelte banker.

Danske Bank lå sidste år nummer to på listen over de mest foretrukne pengeinstitutter. Nu er banken presset ned på tredjepladsen af SEB, mens Nordea fastholder sin placering som nummer ét.

LÆS OGSÅ Boligselskaber bør fravælge Danske Bank

Finansanalytikere fra Jyske Bank, Nykredit Bank og Alm. Brand Markets siger alle til Børsen, at Danske Banks placering er problematisk.

Og Danske Bank selv er også bekymret for sin tilsyneladende faldende popularitet. Det lægger Anne Eberhard, senior executive vicepresident i banken, ikke skjul på.

»Vi ser meget alvorligt på det her. Vi taler med vores kunder om det og prøver at afdække, hvor vi skal være dygtigere. Det er ret vigtigt for os at være den bedste og skabe værdi for vores kunder«, siger Anne Eberhard til Børsen.

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb