Annonce
Annonce
Økonomi

Overvægtig olieplatform koster danskerne milliarder

Det gigantiske Hejre-felt i Nordsøen er en klods om benet for Dong, regeringen og danskerne. Nu er produktionsstart udsat på ubestemt tid, fordi platformen er blevet så tung, at benene knap kan bære den, og ingen kran kan løfte den på plads.

Forkerte vægtberegninger, ingeniørfejl og dårlig kommunikation i forbindelse med opførelsen af det kolossale Hejreoliefelt i Nordsøen er blandt årsagerne til, at finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og statskassen går glip af milliardindtægter fra den danske undergrund i de kommende år.

Det er kendt, at hverken ministeren eller Dong kan klandres for sammenbruddet i oliepriserne, der sætter alle olieselskaber under voldsomt pres, koster statskassen skattekroner og som ifølge dagens årsregnskab fra Dong hovedårsagen til, at selskabet slår alle rekorder med et samlet underskud på 12,1 milliard kroner.

Mens vindforretningen går godt for Dong, så er det nedskrivninger på knap 15 milliarder kroner på olie- og gasforretningen, der trækker årsregnskabet ned i blinkende højrøde tal. Præcist hvor stor en del af afskrivningerne, der skyldes olieprisernes kollaps, og hvor stor en del der stammer fra de årelange forsinkelser på Hejrefeltet, kan man ikke læse ud af regnskabet.

LÆS OGSÅOliekollaps kapper 16 milliarder kroner af Dongs værdi

Men går man lidt dybere ind i det 156 sider lange årsregnskab, så dukker den uheldssvangre 'fugl' op under læsningen. Oprindeligt skulle olien fra Hejrefeltet knap 300 kilometer ude i Nordsøen være begyndt at flyde i efteråret, så blev produktionsstarten udskudt til 2017, men det bliver heller ikke tilfældet, fremgår det af dagens regnskab.

»Det danske Hejre-projekt befinder sig fortsat i en vanskelig situation, da leverandørkonsortiet ikke har været i stand til at overholde de aftalte tidsfrister for levering af den øvre del af produktionsplatformen. Vi arbejder fortsat sammen med vores partner på Hejre og leverandørerne med henblik på at fastlægge den bedste vej frem for projektet. Den tidligere udmeldte forventning om første olie i 2017 er ikke længere det sandsynlige scenarie«, skriver Dong på side 33 i regnskabet.

Med andre ord er produktionsstarten for feltet, der samlet løber op i omkring 12 milliarder kroner i byggeomkostninger, udsat på ubestemt tid. Mens renteudgifterne tikker og arbejdslønninger skal betales, må Dong sammen med selskabet Bayerngas, der ejer 40 procent af Hejre, se langt ud i fremtiden, før der kommer penge i kassen.

LÆS OGSÅSammenbrud eller kontrolleret fald? Sådan rammer olieprisen indtægterne fra Nordsøen

En overvægtig kæmp

Noget er altså gået helt galt under opførelsen af det gigantiske og teknisk avancerede oliefelt, hvor olien skal hentes på rekordstore dybder under forhold, der er vanskeligere end i noget andet dansk oliefelt. Men hvad der præcist er gået galt og ikke mindst, hvem der er skyld i den katastrofale udvikling, står fortsat ikke klart.

Politiken beskrev i efteråret, hvordan selve produktionsplatformen, der bygges i Sydkorea, ifølge flere kilder med kendskab til projektet, var blevet så tung, at det slet ikke kunne løftes op på den bærende stålkonstruktion, der har stået klar i knap to år ude i Nordsøen. End ikke verdens største flydekran kan løfte rundt på Hejres platform, og derudover er der også tvivl om, hvorvidt benene vil kunne bære de mange ekstra tons jern og stål.

Udover stålfundamentet er også ekstra olierørledninger og et særligt over en milliard kroner dyrt oliebehandlingsanlæg i Fredericia bygget færdigt. Det eneste, der mangler, er altså selve olien.

Dongs 'Bermuda-trekant'

Dong rutter ikke med forklaringerne i årsregnskabet, hvor der altså blot omtales en manglende overholdelse af tidsfristerne hos leverandørerne. Da Dong for adskillige år siden besluttede sig for selv at være bygherre på Hejrefeltet, selv om selskabet ikke havde nogen erfaring med den rolle, valgte selskabet det franske ingeniørfirma Technip i Paris og det sydkoreanske gigantværft Daewoo som leverandører.

Formentlig ligger en del af forklaringerne på det kuldsejlede projekt i denne dansk-fransk-sydkoreanske 'Bermuda-trekant'. Flere andre olieselskaber har høstet dårlige erfaringer med at lave et verdensomspændende samarbejde af den type. De norske oliefelter 'Martin Linge' i Nordsøen og Goliat i Barentshavet er blevet forsinket og langt dyrere end beregnet. I begge tilfælde var opgaven med selve produktionsplatformen gået til sydkoreanske leverandører, der er billigere på arbejdslønnen end europæiske producenter.

Ifølge lederen af Norsk Industris brancheafdeling for olie og gas, Runar Rugtved er problemet, at de sydkoreanske værfter primært bygger skibe, samtidig skal de så samarbejde med i dette tilfælde et fransk ingeniørfirma.

»Der opstår svære grænsesnit i hele processen. Typisk er der meget fokus på selve byggeriet og mindre på projekteringen med tegninger og beregninger, og det kan skabe en ond cirkel«, sagde Runar Rugtved til Politiken DK.

Hvis en entreprenør ikke overholder tidsfristerne for et byggeri, skal selskabet betale dagbøder til bygherren. Noget tilsvarende gælder ofte i andre store entreprenøraftaler, men i tilfældet Hejre, nævner Dong ikke noget om, at der er udsigt til økonomisk kompensation for de store forsinkelser.

Derimod vil den forstærkede usikkerhed om hejrefeltet givetvis påvirke den pris, som aktierne i dong kan sælges til, når selskabet i løbet af det næste års tid går på børsen. Her vil interesserede aktiekøbere givetvis indregne en særlig 'Hejre-risikorabat' oveni den almindelige skepsis ved at skyde penge i olie- og gasproduktion med de nuværende lave priser.

Ifølge Berlingske var det også stor uenighed om prisrisikoen ved Hejre, der førte til, at Dong ikke kunne sælge hele olie- og gasforretningen til Mærsk før børsnoteringen. Mellem 10 og 20 milliarder kroner skilte ifølge svisen de to parter, derfor går Dong nu på børsen som et blandet energiselskab og ikke det toptunede, fremtidsorienterede selskab med fuld fokus på vedvarende energi, som både regeringen og hovedaktionærerne havde håbet på.

Redaktionen anbefaler

Riskager, bønner og to tændte stearinlys hjalp ikke Dong

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce