Annonce
Annonce
Økonomi

Roadtrip i et delt Danmark: Fra top til bund på 40 minutter

Afstanden mellem Rudersdal og Halsnæs Kommune er kort i kilometer. I Rudersdal Kommune bliver indbyggerne dog rigere og rigere, mens de i Halsnæs bliver stadig fattigere.

Annonce

Kassedamen i supermarkedet er fordybet i avisen, og man skal spejde langt efter køer ved kasserne denne mandag eftermiddag på gågaden i Frederiksværk. Den truende februarhimmel indbyder ikke til vindueskiggeri, men heller ikke på solskinsdage er gågaden fuld af liv, fortæller Kenneth Nørregaard, der arbejder i gågadens malerforretning.

»Hvis nogle af butiksejerne her i gaden siger, at det er gået frem de seneste 8 år, så lyver de. Der er tomme butiksvinduer, og det er pisseirriterende, men vi er en arbejderby, der forsøger at arbejde sig opad«.

LÆS OGSÅ:Find din kommune: Her er ti års vindere og tabere

For Frederiksværk og resten af Halsnæs Kommune har det dog knebet med at arbejde sig opad siden finanskrisen, og kommunen befinder sig nederst på listen over udviklingen i nettoformuer i de danske kommuner mellem 2004 og 2014. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har fordelt på kommuner.

MIDTPUNKT.  Holte.

NORDCENTRET.  Frederiksværk.

I toppen af listen befinder Rudersdal Kommune sig. Det tager kun 40 minutter at køre fra rådhuset i Frederiksværk til rådhuset i Holte, men siden 2009 har de to kommuner bevæget sig længere og længere væk fra hinanden, når man ser på udviklingen i indbyggernes nettoformuer.

Hvis nogle af butiksejerne her i gaden siger, at det er gået frem de seneste 8 år, så lyver de

Kenneth Nørregaard, medarbejder i malerforretning

Modsat Halsnæs er Rudersdal Kommune godt på vej mod niveauet fra før finanskrisen, og hos cykelhandleren i Holte Midtpunkt mærker man heller ikke meget til lommesmerter hos kunderne.

»Det her er et veluddannet og vellønnet område, og det giver noget stabilitet. Folk køber det, de skal bruge, og de har råd til at kigge på kvalitet frem for pris«, fortæller indehaver Jørgen Andersen og uddyber: »Der står heller ikke tomme huse eller butikker. Man har det godt her, men man har også sørget for at have det godt. Det giver en tryghed, ikke mindst når man driver forretning«, siger han.

STORSKRALD.  Holte.

TANDEMCYKEL.  Frederiksværk.

Afskåret fra det hele

Tilbage i Frederiksværk bliver parkeringspladsen foran centret og gågaden langsomt fyldt op. Flere handlende slår vejen forbi slagterforretningen, og Morten Duelund, der købte forretningen for 5 år siden, lader sig ikke gå på af de negative tal.

»Man kan godt mærke, at vi er lidt bagud. Men omvendt kan man sige, at jeg har haft butikken her i fem år, og jeg har vækstet hvert år med undtagelse af sidste år. Jeg er godt tilfreds med at have min butik her. I dag er vi tre ansatte, og jeg tror, vi er dobbelt så mange om fem år«, siger han.

LÆS OGSÅ:Dramatiske tal dokumenterer det økonomisk splittede Danmark

I malerforretningen drømmer Kenneth Nørregaard sig heller ikke til gågaden i Holte. »Højst et par måneder om vinteren«. Til foråret kommer sommerhusgæsterne nemlig tilbage, og det kan mærkes på omsætningen. Til gengæld efterlyser han bedre infrastruktur, hvis Halsnæs for alvor skal komme op i gear igen. »Det ville være mere attraktivt at bo her, hvis ikke motorvejen stoppede allerede i Hillerød. Og så har vi brug for bedre offentlig transport. Vi er jo noget afskåret fra det hele sammenlignet med for eksempel Rudersdal«, fortæller han.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce