Annonce
Annonce
Økonomi

Unge er vilde med kongeligt porcelæn

Royal Copenhagen er klar til salg efter successtrategi for at få yngre mennesker til at købe håndmalet porcelæn.

Gem til liste

Kapitalfonden Axcel kan godt kridte skoene og finde en køber til sin porcelænskoncern Royal Copenhagen.

Efter fem års kamp er kunstindustriselskabets økonomi for alvor blevet vendt, og mere fremgang er i vente. Det er lykkedes at få yngre kunder ind i butikkerne ved at »gentænke historien«, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi følger de planer, som blev udstukket af Axcel og i år forventer vi at nå en overskudsgrad på over 10 pct. Om det betyder, at Axcel vil sælge os eller ej, ved jeg ikke. Det må du spørge ejerne om, men hele ideen med at vende selskabet var at gøre det klar til et videresalg. Det har vi hele tiden vidst,« siger adm. direktør Peter Lund fra Royal Copenhagen.

Kun gamle kunder
Royal Copenhagen er en af Danmarks ældste virksomheder og det var netop stedets tunge historiske arv, der var ved at tvinge det i knæ. I mange år havde de tidligere ejere forsømt at idéudvikle og nyfortolke det gamle porcelæn og de udtjente klassikere.

Det betød, at yngre mennesker, som var vant til at købe tallerkener og kopper i Ikea til 10 kr. stykket, opfattede porcelænet som dyrt og altmodisch.

I Danmark var gennemsnitsalderen på den typiske kvindelige kunde over 50 år. De fleste, som ejede et stykke porcelæn fra koncernen, havde arvet det.

I dag er gennemsnitsalderen sænket til 35 år og hastigt på vej ned. Mussel er blevet til Megamussel og endda i en uhørt sort variant.

Nødvendigt med nye produkter
Nye kunstnere er hyret ind til fabrikken og har givet Royal Copenhagens udtryk et løft, uden at man helt har givet køb på traditionerne.

»Sidste år stammede 28 pct. af vores omsætning fra nye produkter og yngre kunder. Året før var det 31 pct. Hvis vi skal klare os på verdensmarkedet, er det nødvendigt med en lind strøm af nye produkter,« siger Peter Lund til Jyllands-Posten.

I 2003 havde Royal Copenhagen et underskud på næsten 100 mio. kr.

I 2007 blev driftsresultatet på 34 mio. kr. trods store problemer med levering i et par kvartaler samt modvind fra dollar- og yenkurserne. Omsætningen voksede derfor ikke så meget som forventet.

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb