Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Unge er vilde med kongeligt porcelæn

Royal Copenhagen er klar til salg efter successtrategi for at få yngre mennesker til at købe håndmalet porcelæn.

Gem til liste

Kapitalfonden Axcel kan godt kridte skoene og finde en køber til sin porcelænskoncern Royal Copenhagen.

Efter fem års kamp er kunstindustriselskabets økonomi for alvor blevet vendt, og mere fremgang er i vente. Det er lykkedes at få yngre kunder ind i butikkerne ved at »gentænke historien«, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi følger de planer, som blev udstukket af Axcel og i år forventer vi at nå en overskudsgrad på over 10 pct. Om det betyder, at Axcel vil sælge os eller ej, ved jeg ikke. Det må du spørge ejerne om, men hele ideen med at vende selskabet var at gøre det klar til et videresalg. Det har vi hele tiden vidst,« siger adm. direktør Peter Lund fra Royal Copenhagen.

Kun gamle kunder
Royal Copenhagen er en af Danmarks ældste virksomheder og det var netop stedets tunge historiske arv, der var ved at tvinge det i knæ. I mange år havde de tidligere ejere forsømt at idéudvikle og nyfortolke det gamle porcelæn og de udtjente klassikere.

Det betød, at yngre mennesker, som var vant til at købe tallerkener og kopper i Ikea til 10 kr. stykket, opfattede porcelænet som dyrt og altmodisch.

I Danmark var gennemsnitsalderen på den typiske kvindelige kunde over 50 år. De fleste, som ejede et stykke porcelæn fra koncernen, havde arvet det.

I dag er gennemsnitsalderen sænket til 35 år og hastigt på vej ned. Mussel er blevet til Megamussel og endda i en uhørt sort variant.

Nødvendigt med nye produkter
Nye kunstnere er hyret ind til fabrikken og har givet Royal Copenhagens udtryk et løft, uden at man helt har givet køb på traditionerne.

»Sidste år stammede 28 pct. af vores omsætning fra nye produkter og yngre kunder. Året før var det 31 pct. Hvis vi skal klare os på verdensmarkedet, er det nødvendigt med en lind strøm af nye produkter,« siger Peter Lund til Jyllands-Posten.

I 2003 havde Royal Copenhagen et underskud på næsten 100 mio. kr.

I 2007 blev driftsresultatet på 34 mio. kr. trods store problemer med levering i et par kvartaler samt modvind fra dollar- og yenkurserne. Omsætningen voksede derfor ikke så meget som forventet.

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.550 kr. Alm. pris 1.824 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb