Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Unge er vilde med kongeligt porcelæn

Royal Copenhagen er klar til salg efter successtrategi for at få yngre mennesker til at købe håndmalet porcelæn.

Gem til liste

Kapitalfonden Axcel kan godt kridte skoene og finde en køber til sin porcelænskoncern Royal Copenhagen.

Efter fem års kamp er kunstindustriselskabets økonomi for alvor blevet vendt, og mere fremgang er i vente. Det er lykkedes at få yngre kunder ind i butikkerne ved at »gentænke historien«, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi følger de planer, som blev udstukket af Axcel og i år forventer vi at nå en overskudsgrad på over 10 pct. Om det betyder, at Axcel vil sælge os eller ej, ved jeg ikke. Det må du spørge ejerne om, men hele ideen med at vende selskabet var at gøre det klar til et videresalg. Det har vi hele tiden vidst,« siger adm. direktør Peter Lund fra Royal Copenhagen.

Kun gamle kunder
Royal Copenhagen er en af Danmarks ældste virksomheder og det var netop stedets tunge historiske arv, der var ved at tvinge det i knæ. I mange år havde de tidligere ejere forsømt at idéudvikle og nyfortolke det gamle porcelæn og de udtjente klassikere.

Det betød, at yngre mennesker, som var vant til at købe tallerkener og kopper i Ikea til 10 kr. stykket, opfattede porcelænet som dyrt og altmodisch.

I Danmark var gennemsnitsalderen på den typiske kvindelige kunde over 50 år. De fleste, som ejede et stykke porcelæn fra koncernen, havde arvet det.

I dag er gennemsnitsalderen sænket til 35 år og hastigt på vej ned. Mussel er blevet til Megamussel og endda i en uhørt sort variant.

Nødvendigt med nye produkter
Nye kunstnere er hyret ind til fabrikken og har givet Royal Copenhagens udtryk et løft, uden at man helt har givet køb på traditionerne.

»Sidste år stammede 28 pct. af vores omsætning fra nye produkter og yngre kunder. Året før var det 31 pct. Hvis vi skal klare os på verdensmarkedet, er det nødvendigt med en lind strøm af nye produkter,« siger Peter Lund til Jyllands-Posten.

I 2003 havde Royal Copenhagen et underskud på næsten 100 mio. kr.

I 2007 blev driftsresultatet på 34 mio. kr. trods store problemer med levering i et par kvartaler samt modvind fra dollar- og yenkurserne. Omsætningen voksede derfor ikke så meget som forventet.

PolitikenPlus
  • Kirsebærtræ Kan noget i naturen være så lyserødt? Kan livet? I Danmark er farven på de japanske kirsebærtræer næsten surrealistisk i april.

    Pluspris 1.650 kr. Alm. pris 1.900 kr. Køb
  • Trøje til ham Varm, klassisk og anvendelig striktrøje til ham. Trøjen er med rund hals, og er lavet i en fin garnkvalitet af marinould . Den er produceret i Italien, og bag mærket Room No. 101 står Klaus Samsø.

    Pluspris 549 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Winemakers Dinner Smag på 8 udvalgte vine fra nogle af de bedste og mest spændende områder i Spanien med masser af point fra Penin. Og nyd en tilhørende Rasmus Bo Bojesen menu kreeret så mad og vine matcher hinanden.

    Pluspris 850 kr. Alm. pris 1.250 kr. Køb
  • Brændeholder Få styr på brændestablen med denne brændeholder med tilhørende opsamlingsbakke i stål. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 60 x 42 x 31 cm.

    Pluspris 679 kr. Alm. pris 800 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb