Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Unge er vilde med kongeligt porcelæn

Royal Copenhagen er klar til salg efter successtrategi for at få yngre mennesker til at købe håndmalet porcelæn.

Gem til liste

Kapitalfonden Axcel kan godt kridte skoene og finde en køber til sin porcelænskoncern Royal Copenhagen.

Efter fem års kamp er kunstindustriselskabets økonomi for alvor blevet vendt, og mere fremgang er i vente. Det er lykkedes at få yngre kunder ind i butikkerne ved at »gentænke historien«, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi følger de planer, som blev udstukket af Axcel og i år forventer vi at nå en overskudsgrad på over 10 pct. Om det betyder, at Axcel vil sælge os eller ej, ved jeg ikke. Det må du spørge ejerne om, men hele ideen med at vende selskabet var at gøre det klar til et videresalg. Det har vi hele tiden vidst,« siger adm. direktør Peter Lund fra Royal Copenhagen.

Kun gamle kunder
Royal Copenhagen er en af Danmarks ældste virksomheder og det var netop stedets tunge historiske arv, der var ved at tvinge det i knæ. I mange år havde de tidligere ejere forsømt at idéudvikle og nyfortolke det gamle porcelæn og de udtjente klassikere.

Det betød, at yngre mennesker, som var vant til at købe tallerkener og kopper i Ikea til 10 kr. stykket, opfattede porcelænet som dyrt og altmodisch.

I Danmark var gennemsnitsalderen på den typiske kvindelige kunde over 50 år. De fleste, som ejede et stykke porcelæn fra koncernen, havde arvet det.

I dag er gennemsnitsalderen sænket til 35 år og hastigt på vej ned. Mussel er blevet til Megamussel og endda i en uhørt sort variant.

Nødvendigt med nye produkter
Nye kunstnere er hyret ind til fabrikken og har givet Royal Copenhagens udtryk et løft, uden at man helt har givet køb på traditionerne.

»Sidste år stammede 28 pct. af vores omsætning fra nye produkter og yngre kunder. Året før var det 31 pct. Hvis vi skal klare os på verdensmarkedet, er det nødvendigt med en lind strøm af nye produkter,« siger Peter Lund til Jyllands-Posten.

I 2003 havde Royal Copenhagen et underskud på næsten 100 mio. kr.

I 2007 blev driftsresultatet på 34 mio. kr. trods store problemer med levering i et par kvartaler samt modvind fra dollar- og yenkurserne. Omsætningen voksede derfor ikke så meget som forventet.

PolitikenPlus
  • Aftensol over Grønland De havde været dybt inde i en fjord på den grønlandske sydvestkyst. Og besøgt en sælfangerfamilie.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Skænkeprop til vin Elegant dekanteringsprop lavet i glas, der passer til alle vinflasker. Proppen ilter automatisk vinen, når den serveres. Og så klæder den flasken!

    Pluspris 125 kr. Alm. pris 149 kr. Køb
  • Halstørklæde Morderne og trendy tørklæde, med et smukt leopard mønster i de flotte klassiske farver, sort, mørkegrå og lysegrå. Tørklædet er stort og fyldigt, og passer perfekt til de kolde tider.

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • DAX hvalp DAX er historien om en lille hund som ikke blot er 'Danish design' af navn. Den er rent faktisk fremstillet her i Danmark ? af træ fra bæredygtig skovdrift.

    Pluspris 545 kr. Alm. pris 645 kr. Køb