Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Unge er vilde med kongeligt porcelæn

Royal Copenhagen er klar til salg efter successtrategi for at få yngre mennesker til at købe håndmalet porcelæn.

Gem til liste

Kapitalfonden Axcel kan godt kridte skoene og finde en køber til sin porcelænskoncern Royal Copenhagen.

Efter fem års kamp er kunstindustriselskabets økonomi for alvor blevet vendt, og mere fremgang er i vente. Det er lykkedes at få yngre kunder ind i butikkerne ved at »gentænke historien«, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi følger de planer, som blev udstukket af Axcel og i år forventer vi at nå en overskudsgrad på over 10 pct. Om det betyder, at Axcel vil sælge os eller ej, ved jeg ikke. Det må du spørge ejerne om, men hele ideen med at vende selskabet var at gøre det klar til et videresalg. Det har vi hele tiden vidst,« siger adm. direktør Peter Lund fra Royal Copenhagen.

Kun gamle kunder
Royal Copenhagen er en af Danmarks ældste virksomheder og det var netop stedets tunge historiske arv, der var ved at tvinge det i knæ. I mange år havde de tidligere ejere forsømt at idéudvikle og nyfortolke det gamle porcelæn og de udtjente klassikere.

Det betød, at yngre mennesker, som var vant til at købe tallerkener og kopper i Ikea til 10 kr. stykket, opfattede porcelænet som dyrt og altmodisch.

I Danmark var gennemsnitsalderen på den typiske kvindelige kunde over 50 år. De fleste, som ejede et stykke porcelæn fra koncernen, havde arvet det.

I dag er gennemsnitsalderen sænket til 35 år og hastigt på vej ned. Mussel er blevet til Megamussel og endda i en uhørt sort variant.

Nødvendigt med nye produkter
Nye kunstnere er hyret ind til fabrikken og har givet Royal Copenhagens udtryk et løft, uden at man helt har givet køb på traditionerne.

»Sidste år stammede 28 pct. af vores omsætning fra nye produkter og yngre kunder. Året før var det 31 pct. Hvis vi skal klare os på verdensmarkedet, er det nødvendigt med en lind strøm af nye produkter,« siger Peter Lund til Jyllands-Posten.

I 2003 havde Royal Copenhagen et underskud på næsten 100 mio. kr.

I 2007 blev driftsresultatet på 34 mio. kr. trods store problemer med levering i et par kvartaler samt modvind fra dollar- og yenkurserne. Omsætningen voksede derfor ikke så meget som forventet.

PolitikenPlus
  • Rem til kamera Håndlavet kamerarem i et stykke kraftigt læder. Remmen passer bedst til kameratypen kompakt, samt semi-SLR. Remmen er 12 mm. bred, 3,1 mm. tyk og er 92 cm. lang.

    Pluspris 249 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Giraf Ikke et ord om Marius. Ikke et ord. Eller ? jo, måske.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • DM i saft og juice Søndag den 7. september forvandles Politikens Hus for en enkelt dag til Danmarks største saftpresningskonkurrence, når Wilfa og Aarstiderne går sammen om at finde danmarksmesteren i saft.

    Pluspris 30 kr. Alm. pris 40 kr. Køb
  • Stol - både til inde og ude Den flettede Acapulco-serien er et godt eksempel på et frugtbart samarbejde med OK design´s mexicanske producent. PVC-snoren på stolen er fri for tungmetaller, ftalater og andre skadelige stoffer.

    Pluspris 1.349 kr. Alm. pris 1.590 kr. Køb
  • Efterårsjakke til hende Vendbar jakke til hende. En sporty nyfortolkning af den klassiske quiltede jakke, som passer godt i det omskiftelige danske efterårsvejr.

    Pluspris 765 kr. Alm. pris 899 kr. Køb