Annonce
Annonce
Annonce
Økonomi

Skatteyderne skal redde SAS

Den danske regering har sagt ja til at lade staten købe aktier i SAS for en halv milliard kroner. Oppositionen støtter redningsaktion.

Gem til liste

For anden gang på et år må skatteborgerne i Danmark, Norge og Sverige træde til og give det kriseramte SAS en gigantisk økonomisk saltvandsindsprøjtning.

Derfor er det nødvendigt, at de ansatte bidrager til, at SAS kan få en omkostningsstruktur, der er konkurrencedygtig, og at selskabet sikrer sig en robust finansiel platform

Claus Hjort Frederiksen

Luftfartsselskabet fik i 2009 et underskud på 3,4 milliarder svenske kroner før skat, og har derfor anmodet sine statslige ejere om at lave en aktieudvidelse for fem milliarder svenske kroner.

Hjort klar med 525 millioner
Den danske stat ejer 14,3 procent af aktierne, og derfor betyder det, at finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) skal have 525 millioner kroner op af lommen.

»SAS er ligesom resten af luftfartsindustrien midt i en af de værste kriser nogensinde. SAS har gjort en stor indsats for at imødegå de udfordringer, som selskabet står overfor«, siger Claus Hjort Frederiksen i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅSAS varsler igen store besparelser

Aktieemissionen kommer oveni en tilsvarende aktieudvidelse sidste år for seks milliarder svenske kroner.

Claus Hjort Frederiksen pointerer, at SAS allerede er kommet et stykke af vejen med at realisere den omfattende strategiplan Core SAS fra sidste år.

De ejer SAS

  • Den danske stats ejerandel i SAS AB er 14,3 procent.
  • Den svenske stat ejer 21,4 procent.
  • Den norske stat stats ejerandel er 14,3 procent.
  • De resterende 50 procent er ejet af private investorer.

»Med strategien Core SAS er det formålet at skabe et konkurrencedygtigt og lønsomt SAS. Selskabet er kommet langt i forhold til dette mål, men udviklingen har betydet, at selskabet ikke kan komme hele vejen uden tilførsel af kapital fra ejerne«, siger Claus Hjort Frederiksen.

Ansatte skal også hjælpe
Finansministeren understreger dog samtidig, at de ansatte også skal bidrage til at redde det tidligere så stolte luftfartsselskab.

»Som ansvarlig ejer har vi fundet det rigtigt at bakke op om selskabets bestræbelser. Men vi kan ikke gøre det alene. Derfor er det nødvendigt, at de ansatte bidrager til, at SAS kan få en omkostningsstruktur, der er konkurrencedygtig, og at selskabet sikrer sig en robust finansiel platform«, siger Claus Hjort Frederiksen.

SKRIVHar du droppet SAS?

Netop det danske kabinepersonale og de danske piloter har hidtil ikke kunnet blive enige med SAS om, hvordan de nødvendige besparelser skal føres ud i livet.

Det er de nu. Ifølge SAS har de ansatte nikket ja til at reducere omkostningerne med en halv milliard svenske kroner. I alt rummer Core SAS besparelser for 7,3 milliarder svenske kroner.

S: SAS skaber arbejdspladser
Socialdemokraterne bakker op om statens store udskrivning til det skandinaviske flyselskab.

»Dt gør vi, fordi der ikke er nogen tvivl om, at både SAS og hele luftfartsindustrien er i en alvorlig krise«, siger partiets finansordfører, Morten Bødskov.

Han har tillid til, at SAS' bestyrelse og de ansattes fagforeninger har godt greb om krisen, og derfor bør staten bakke op økonomisk. For SAS har stor betydning for Danmark.

LÆS OGSÅSAS står foran skæbnedag

»SAS betyder enormt meget for vores infrastruktur. SAS' tilstedeværelse i Københavns Lufthavn sikrer, at København har mange internationale forbindelser og er en stor europæisk lufthavn. Det er også grundlaget form, at større virksomheder ønsker at placere sig i og omkring hovedstaden«, siger Bødskov.

Desuden lægger Socialdemokraterne vægt på, at SAS sikrer tusindvis af danske arbejdspladser. Det betyder også, at de ansatte selv skal hjælpe til i selskabets overlevelseskamp.

»Der er ingen tvivl om, at det er et fælles ansvar at få SAS gennem krisen. Både for staterne, men også bestyrelsen og medabejdernee. Derfor er vi også tilfredse med, at fagforeningerne har ydet et væsentligt bidrag til denne her spareplan«, siger Morten Bødskov.

R: SAS skal være konkurrencedygtigt
Den radikale finansordfører Morten Østergaard støtter også hjælpen men understreger, at SAS skal lære at klare sig selv i den internationale konkurrence:

»SAS har afgørende betydning for det danske samfund. Erhvervslivet, turismen og danskerne har brug for et konkurrencedygtigt skandinavisk luftfartsselskab. Derfor tager vi til efterretning, at regeringen har fundet det nødvendigt at deltage i en redning af SAS. Det er beklageligt, at det blev nødvendigt, og SAS må fremover gøre sig konkurrencedygtigt med alle de andre selskaber, som ikke har regeringen i ejerkredsen«, siger Morten Østergaard

PolitikenPlus
  • Aftensol over Grønland De havde været dybt inde i en fjord på den grønlandske sydvestkyst. Og besøgt en sælfangerfamilie.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Skænkeprop til vin Elegant dekanteringsprop lavet i glas, der passer til alle vinflasker. Proppen ilter automatisk vinen, når den serveres. Og så klæder den flasken!

    Pluspris 125 kr. Alm. pris 149 kr. Køb
  • Halstørklæde Morderne og trendy tørklæde, med et smukt leopard mønster i de flotte klassiske farver, sort, mørkegrå og lysegrå. Tørklædet er stort og fyldigt, og passer perfekt til de kolde tider.

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • DAX hvalp DAX er historien om en lille hund som ikke blot er 'Danish design' af navn. Den er rent faktisk fremstillet her i Danmark ? af træ fra bæredygtig skovdrift.

    Pluspris 545 kr. Alm. pris 645 kr. Køb