Foto: Miriam Dalsgaard (arkiv)
Arbejdsmarked

Spionen: Jeg føler, jeg gør en forskel

Det handler om at give kunderne en god oplevelse, siger garvet butiksspion.

Arbejdsmarked

Han vil ikke stå frem med navn. Eller fotograferes. Der venter flere missioner forude, og det er ikke sundt for spionlivet, hvis han bliver genkendt hele tiden. Diskretion en æressag. Også selvom Niels (navn opdigtet, red.) ikke er spion i traditionel forstand.

Der er sandt at sige ikke meget James Bond, biljagter og tørt Martini over jobbet. Det er heller ikke et spionliv i sus og dus. Lønnen svinger typisk mellem 150 og 700 kroner pr. mission.

Har været shopper i otte år

Men det er nu heller ikke forbundet med den store livsfare at være butiksspion, eller mystery-shopper, som det hedder i fagsproget. De bliver hyret i tusindvis af butikskæder og forretninger og sendt ud som anonyme kunder for at tjekke om tingene fungerer, om kunderne er tilfredse, varerne friske og i orden.

For Niels er målet det samme hver gang, han går ind i en butik – uanset om den sælger dyre biler, billige biler, modetøj, malervarer, madoplevelser eller dagligvarer: At tjekke om kunderne bliver ordentligt behandlet.

»Jeg startede som shopper tilbage i 2007, faktisk fordi jeg havde svært ved at acceptere når jeg fik en dårlig behandling i en butik. Først var det et studiejob, men jeg har holdt fast i det siden, også selv om jeg er blevet færdig som bygningsingeniør og har job«.

Hvis jeg skal ud og foregive at jeg er interesseret i at købe en luksusbil, så skal jeg jo også se ud som om jeg mener det. Der vil jeg typisk finde et par pæne sko, jeans, en nobel skjorte og en lang frakke; så falder man meget god ind i segmentet

»For jeg føler faktisk at jeg gør en forskel. Jeg føler at jeg kan være med til at give kunderne en bedre oplevelse, når de er ude og shoppe og bruge deres hårdt tjente penge«, fortæller Niels, der ikke lægger skjul på, at rollen som 'indkøbsspion' undertiden fordrer et vist talent for skuespil.

Klædt på til rollen

»Jeg forbereder mig og tænker over, hvordan jeg ser ud og opfører mig i den konkrete rolle. Hvis jeg skal ud og foregive at jeg er interesseret i at købe en luksusbil, så skal jeg jo også se ud som om jeg mener det. Der vil jeg typisk finde et par pæne sko, jeans, en nobel skjorte og en lang frakke; så falder man meget god ind i segmentet«

»Og skal jeg så foregive at jeg vil købe et snowboard i en sportsbutik, jamen så er jeg jo nødt til at vide, hvad et snowboard kan og hvordan det virker. Og der skal man jo helst kunne bruge nogle fagudtryk og nævne nogle skisportssteder, hvis det skal virke troværdigt. Så jeg tænker meget over hvordan jeg er overbevisende i den rolle jeg nu har fået denne gang«, fortæller Niels.

Dårlige oplevelser har han også haft i karrieren som professionel mystery-shopper. Men det er, som Niels udtrykker det, »ikke alarmerende i betragtning af, hvor mange besøg, jeg efterhånden har gennemført«.

»Jeg kan huske en tøjbutik i København, hvor jeg fandt en hvid bluse med en sort plet på og derfor spurgte en af de ansatte, om han havde en tilsvarende bluse ude bagved. Uden overhovedet at kigge på mig sagde han nej, og gik over for at lægge noget tøj på plads på en hylde. Så gik jeg videre til en anden sælger, som jeg skønnede måtte være butikkens bestyrer eller indehaver. Han stod ved kassen og ordnede nogle papirer, og jeg sagde; hej jeg forstår at I ikke har flere af de her bluser, ved du, hvordan man kan få fjernet denne her plet? Hvortil han svarede: Har du ikke en mor, du kan spørge«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Du kan læse det hele i brochuren

I afdelingen for mindre god kundeservice placerer Niels også oplevelsen hos en bilforhandler, hvor han som potentiel køber af en spritny familiebil nærmest kunne skille dytten ad uden at det fik en eneste af butikkens sælgere til at lette sig fra deres glaskontorer. Da han til sidst bad om hjælp, fik han udleveret en brochure med ordene: »Her står alt det, du skal vide«.

Men det er trods alt sjældent at det går så galt, understreger Niels, der godt kan forstå de kritikere, der mener, at mystery-shoppere i bund og grund er en kreativ måde at overvåge medarbejderne på

»Jeg har aldrig oplevet ansatte der bliver vrede eller sure, det handler jo netop om at de får mulighed for at forbedre sig til glæde for kunderne. Og butikkerne ved godt at de bliver tjekket nogle gange om året, på den ene eller anden måde, det kommer ikke bag på dem. Og vi er jo altid anonyme, så der er ingen der aner, at vi har været der«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Michael Olsen, Virksomheder eller Økonomi, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce